Od ledna 2009 se ojetiny prodraží

24. listopad 2008

Koupit si v příštím roce starší auto se může výrazně prodražit. Zvláště, pokud budeme kupovat deseti a víceletý vůz. Jeho pořizovací cena totiž může jen těsně převyšovat od ledna povinný recyklační poplatek. Vzhledem k neustále se zvyšujícímu počtu dovezených ojetin se původně měl vztahovat pouze na z ciziny dovozená vozidla. Ovšem to by bylo diskriminační, a proto se poplatek bude týkat všech aut vyrobených před rokem 2000, tedy i favoritů a starých stodvacítek, které se tak zřejmě stanou neprodejnými. Proč se vůbec příspěvek na recyklaci zavádí?

Protože všichni majitelé nových aut už poplatek platí.

"Ten nenajdete v ceníku, to je součástí ceny vozu. Výrobci a dovozci jsou povinni zajistit systém ekologické likvidace aut na vlastní náklady. A ojetiny jim ho zdražují, protože za ně už poplatek nidko nikdy nezaplatil," vysvětluje Jakub Kašpar z ministerstva životního prostředí.

Recyklační poplatek je určen na ekologickou likvidaci vozidla a proto se platí pouze jednou. U aut vyrobených po roce 2000 přímo u nákupu, u aut starších pak od ledna při první přeregistraci. A výše poplatku závisí na emisních normách vozidla.

"Pokud vaše auto splňuje normu EURO 3 a vyšší, zjednodušeně řečeno bylo vyrobeno v roce 2000 a později, neplatíte žádný recyklační poplatek. Jestliže splňuje alespoň normu EURO 2, platíte 3000 korun, u normy EURO 1 činí poplatek 5000 korun a pokud váš vůz nesplňuje žádnou euronormu, tedy byl vyroben před rokem 1992, zaplatíte 10 000 korun."

Platit se tedy bude už za mnohé felicie, zatímco favority či legendární stodvacítky se díky desetitisícovému recyklačnímu poplatku stanou od ledna vpodstatě neprodejnými. Ministerstvo dopravy proto podle Karla Hanzelky očekává ještě teď zvýšený počet převodů těchto aut.

"Těžko odhadovat, co bude po novém roce. My se obáváme toho, že ve zbývajících týdnech letošního roku budou úřady zahlceny lidmi, kteří budou ještě bezplatně převádět své automobily."

Ten se bude platit přímo na obecních úřadech u přeregistrace vozidel, jinými slovy, zaplatí ten, kdo kupuje a chce auto přepsat na sebe.

"Zaplatí přímo v registru silničních vozidel, tedy na obci, jednorázový poplatek. Obec zhruba kvartálně převádí zísané částky na Státní fond životního prostředí. Jsou to účelově výzané prostředky, které musejí být použity právě na ekologickou likvidaci autovraků."

Už se proto objevily zaručené návody, jak recyklační poplatek obejít - stačí prý sepsat smlouvu o pronájmu, namísto prodeje.

"Auto pronajmout samozřejmě můžete, ale nemyslím si, že se to houfně vyskytovat nebude. Obáváme se spíš toho, že smlouva bude uzavřena pouze ústně, takže nájemce bude jezdit, lidově řečeno, na papíry někoho jiného. S tím jsou potom spojeny komplikace v případě dopravních přestupků nebo povinného ručení," dodává Hanzelka.

Zvláště pokud by se v bodovém systému prosadila automatická odpovědnost majitele vozidla, kdy by měl být trestán za přestupky spáchané jeho autem bez ohledu na to, kdo vůz řídil. Pokud budete v příštím roce prodávat auto vyrobené před rokem 2000, pak si dobře ohlídejte, jestli nový majitel vozidlo řádně přepíše na sebe.

autor: evk
Spustit audio