Poplatkům za povinné ručení neutečeme

9. prosinec 2008

Jezdit po veřejných silnicích bez uzavřeného povinného ručení znamená, že riskujeme pokutu až 40 000 korun a zákaz řízení na jeden rok. V případě námi způsobené nehody pak veškeré škody budou poškozeným uhrazeny, ale následně vymáhány po nás. Docela drahý špás. Od Nového roku se ale navíc budou vybírat poplatky za každý den, kdy nebude vozidlo vedené v registru, tedy pojištěno. U osobních aut je to, v závislosti na objemu motoru, 50 nebo 70 korun denně.

Zhruba 800 000 vozidel nemá uzavřeno povinné ručení. Odhaduje se, že přibližně 300 000 z nich pak skutečně jezdí. Prostým porovnáním registru vozidel a databáze pojištěných se dá snadno zjistit, které je a které není pojištěno.

"Zákon říká, že každého člověka, kterého se to týká, musíme obeslat výzvou a výzvu doručit. V ní potom uvedeme identifikaci vozidla, příslušného období a způsob výpočtu celkové částky. Zákon současně říká, že lhůta je 30 dní buď na zaplacení částky, která je ve výzvě, nebo na prokázání, že nepojištěné vozidlo nebylo provozováno v rozporu se zákonem 368," vysvětluje Jakub Hradec z České kanceláře pojistitelů.

Právě ti, kteří najednou zjistí, že na sebe ještě z minulosti mají zapsané nějaké vozidlo, se tak mohou dostat do problémů. V každém případě je potřeba být aktivní. Zjistit si popřípadě na registru vozidel, zda vůči němu nemáme nějaké dluhy z minulosti. Popřípadě zahájit správní řízení o vyřazení vozidla.

"Pokud obeslaná osoba zahájila správní řízení za účelem vyřazení neexistujícího vozidla z registru vozidel a prokáže se příslušným dokumentem od registru vozidel, tak my budeme čekat na výsledek správního řízení."

A správní řízení může skončit dvěma způsoby.

"Jestliže správní řízení dopadne tak, že vozidlo bylo vyřazeno z registru vozidel, budeme k takové skutečnosti přihlížet, protože to je úředně deklarovaný stav. Pokud ale správní řízení takto nedopadne, pak se na celou kauzu budeme muset podívat a může se stát, že za celou dobu, kdy řízení běželo, budeme požadovat všechny peníze, na které máme ze zákona nárok."

Může se také stát, že nám výzva k platbě poplatku za provozování nepojištěného vozidla přijde třeba po půl roce nebo i po delší době. Pak se částka může bez problémů dostat i nad deset tisíc korun. V takovém případě bude možné dojednat splátkový kalendář.

"Možnost splátek uplatňujeme i dnes u postižných pohledávek po nepojištěných škodných událostech, kde zaplatíme za nepojištěného škodu poškozenému a následně částku vymáháme po nepojištěném škůdci. I u této nové činnosti s tím počítáme, protože to je jedna z metod úhrady dluhu, ale musíme si zároveň uvědomit, že to nemůže být u jakkoliv nízké částky," upozorňuje Jakub Hradec.

Podrobnější informace lze už dnes najít na internetové adrese www.bezpojisteni.cz. Tam pak následně budou mít případní hříšníci možnost sledovat pomocí osobního přístupu svůj případ.

autor: pgj
Spustit audio