Roztlačuj, jen když škytá!

7. leden 2009

Napadne-li sníh a uhodí mrazy, pak nadejde čas zimních sportů. Mezi motoristy se pak s klesajícími teplotami šíří jedna zvláštní disciplína - tlačení auta na libovolnou vzdálenost. Mnozí by řekli, že to dokonce někteří vyhledávají a je jen otázkou času, kdy se odehraje alespoň domácí mistrovství, i když leckde to tak vypadá prakticky každé ráno. Každopádně roztlačování aut má pozitivní vliv na fyzickou kondici člověka, horší už je to s autem.

Naštěstí nám mráz může pomoci zachovat chladnou hlavu a zamyslet se nad stavem údržby našeho auta.

"Roztahování aut je velice ošidné zejména u motorů, které mají rozvod poháněný ozubeným řemenem. V případě, že totiž řemen není dostatečně napnutý nebo není v pořádku napínací klatka, může dojít k takzvanému přeskočení rozvodu," varuje Zbyněk Sedlář ze společnosti Knoll.

V případě poškození pak záleží na tom, na co auto jezdí.

"U benzínových motorů škody nebývají časté a velké, protože spalovací prostor je přece jen větší a ventily se s pístem nepotkají. U dieselu je to ale jednoznačná cesta k záhubě."

Při rozmýšlení, zda auto roztahovat nebo ne, bude svoji roli hrát i stav baterie.

"Pokud mám zcela vybitou baterii, může se stát, že auto vůbec nenaskočí, protože alternátor je buzen z napájení baterie. Jestliže tam tedy žádné buzení není, tak se startuje velmi špatně - auto není pod napětím."

U většiny aut navíc v takovou chvíli jsou ze hry posilovače řízení i brzd. U těch nejmodernějších pak zcela vybitá baterie může znamenat i nutnou návštěvu servisu, protože v autě jsou systémy, které potřebují trvalé napájení, například imobilizér. Auto pak zkrátka zapomene, kým nebo čím vlastně je. Roztahování nebo roztlačování pak má jedno pravidlo.

"Nejprve je dobré motor alespoň trochu roztočit startérem a až do toho pustit spojku. Potom nehrozí, že bych utrhnul rozvod nenadálým pohybem spojky."

A je jedno, zda se jedná o naftový nebo benzínový motor. Určitě se najdou tací, které napadne takto rozpohybovat i auto s automatickou převodovkou, kterých stále přibývá.

"Zkusit to může, ale princip automatické odstředivé spojky, který je ve všech automatických převodovkách, nedovolí roztažení vozidla. Takže zkoušet může, ale určitě se mu to nepodaří," vysvětluje Zbyněk Sedlář.

Není tedy lepší si občas stav autobaterie zkontrolovat. Zvlášť v mrazech hluboko pod nulou dostává pořádně "zabrat" a její selhání je otázkou i pouhého polovičního vybití. Určitě je to menší investice než případná oprava rozvodů a motoru za desítky tisíc.

autor: pgj
Spustit audio