Ekopoplatky - za nevědomost se platí

9. únor 2009

Na první pohled jednoduchý zákon o odpadech poněkud zkomplikoval život mnoha motoristům. Mnozí se snažili prodat anebo koupit auto ještě koncem roku, aby nemuseli platit nově zavedený recyklační poplatek při převodu starších aut. Jenže ani ti, kteří to nestihli a jsou připraveni poplatek zaplatit, se mohou dostat do komplikací. Ne vždycky je totiž jasné, kolik mají vlastně platit.

Připomeňme, že auta vyrobená po roce 2000 už mají recyklační poplatek v ceně, a proto se nově zavedený ekopoplatek platí při první přeregistraci devíti a víceletého vozu. Pravidla jsou na první pohled jasně daná, jak potvrzuje Jakub Kašpar z ministerstva životního prostředí.

"Pokud auto splňuje alespoň normu Euro 2, poplatek je 3000 korun, u normy Euro 1 činí poplatek 5000 korun a jestliže nesplňuje žádnou Euro normu, tedy vůz byl vyrobený před rokem 1992, zaplatíte 10 000 korun."

Jakou normu auto splňuje, by mělo být napsáno ve velkém technickém průkazu. Ale není to tak jednoduché - například nápis Euro 1 tam budeme hledat zbytečně.

"Protože Euro 1 je z technického hlediska taková náhrada, která byla použita v zákoně, možná oprávněně, ale v českých technických průkazech obvykle není uvedena. Musí se tedy použít porovnání. V technickém průkazu mohu najít emisní normu - EHK nebo směrnici EU, ale potom musím najít převodní tabulku, která mi stanoví, jakou Euro normu auto splňuje. Tabulku lze nalézt na stránkách ministerstva dopravy nebo na našich stránkách," říká Miroslav Lhoták ze společnosti Dekra Automobil.

To je ta dobrá varianta, stojící člověka jen trochu času. Občas ale z technického průkazu nevyčteme nic, je tam třeba jen napsáno - emisní normy plní. Co v takovém případě? Je několik možností. Buď se obrátit na výrobce, respektive jeho zastoupení u nás, anebo si na některé ze stanic technické kontroly nechat zjistit emisní třídu auta.

"Kde lze získat hodnověrné potvrzení o plnění emisního předpisu a potom navštívit registrační místo pověřené obce, kde vám tuto normu zapíší do technického průkazu. Pak se stanoví poplatek podle úrovně emisního chování vozidla," vysvětluje Jakub Kašpar.

Bohužel má to háček - není to zadarmo.

"V případě, že norma chybí, my vám jí doplníme, tak doporučená cena technické kontroly je 1000 korun."

Utěšit nás může jen fakt, že pokud bychom toto ověření nenechali udělat, tak se automaticky počítá s normou Euro 0, tedy desetitisícovým recyklačním poplatkem. A ještě jednu dobrou zprávu máme pro všechny budoucí i současné majitele veteránů. Na ně zákon totiž nepamatuje žádnou výjimkou a oni musí při koupi platit ten nejvyšší poplatek. Ministerstvo dopravy to podle svého šéfa Petra Bendla chce změnit.

"V řádu dnů nebo týdnů připravíme návrh novely. Potom bude jen na legislativním procesu, kdy se takováto změna objeví."

A dodejme ještě jednu důležitou věc. Od ledna zavedený recyklační poplatek při přeregistraci se týká pouze starších osobních a dodávkových aut do 3,5 tuny. Na motocykly a nákladní vozy se nevztahuje.

autor: evk
Spustit audio