Jak odhalit falešnou ojetinu?

6. květen 2009

Asi nepřekvapím, když řeknu, že vyjetím z autosalónu ztrácí nové auto okamžitě na hodnotě. Víte ale, že už po roce jeho cena klesá o 25 procent, po třech letech je dokonce poloviční? Možná i proto jsou v oblibě mnohých lidí auta ojetá, protože jejich cena by měla odpovídat jejich stavu. Měla by - jenže jako každá použitá věc i ojetiny mohou mít, a často skutečně mají, skryté vady. A přetáčení tachometru je podle Martina Pajera z Cebie téměř samozřejmostí.

"Když jsme se tím před lety začali zabývat, domnívali jsme se, že se u nás stáčí každé desáté vozidlo zhruba o 40 000 km. Dnes je ale situace taková, že se stáčí každé třetí auto v průměru o 100 000 km."

Stále častěji se ale na našem trhu objevují auta, která jsou omlazována třeba i o pět let anebo mají falešný technický průkaz, protože jde o vůz kradený či bouraný. Těch fíglů je opravdu hodně a protože jsme lidé v podstatě důvěřiví, tak je to celkem snadný byznys. Ale při troše obezřetnosti nemusíme kupovat zajíce v pytli.

"Dal bych si pozor na to, v jakém stavu je reálně motor a převodovka. Být zákazníkem, který si kupuje auto jednou za tři až pět let, obětoval bych jeden den dovolené a s autem bych si dojel do servisu, nejlépe autorizovaného, protože tam mi rovnou prolustrují VIN kód auta. Tím se ujistím o tom, že se jedná o auto, které za ty peníze stojí," nabízí poměrně jednoduchou radu Jaromír Lelek z AAA Auto Praha.

Zkušenému řidiči pak hodně informací může dát zkušební jízda.

"Určitě. Jízda odhalí nesrovnalosti pokud má auto například slabý výkon motoru. Rozpoznáme také, v jakém stavu je převodovka nebo synchrony v převodovce - podle toho poznáme reálné opotřebení, které nekoresponduje s najetými kilometry. Ale i další vady."

Podle opotřebení volantu či pedálů se dá odhadovat skutečný stav tachometru. Ještě předtím bychom si ale měli ověřit, jestli auto nepatří leasingové společnosti či není kradené, a to prostřednictvím internetových databázích ministerstva vnitra a jednotlivých leasingových společností. Musíme ale znát takzvaný VIN kód, což je jakési rodné číslo vozidla. Má 17 znaků, ať už číslic nebo písmen, přičemž nikdy mezi nimi nenajdeme písmena O, I, Q, ale bohužel každá automobilka má k VIN kódu vlastní klíč. Ovšem i když číslo motoru, nebo-li VIN, je originální a shoduje se s číslem v technickém průkaze, ještě to neznamená, že auto, které stojí před námi, je to pravé.

"Moderní opravárenské technologie způsobily to, že zloděj dnes málokdy předělává ve VIN kódu například z čísla tři šestku. Dnes se vymění celý díl, který je originální, a kvalitní technologií se navaří zpět. Takže chci vidět, kde na vozidla má být která nálepka a štítek - jak říkáme viditelný nebo skrytý identifikační znak," doporučuje jejich kontrolu Martin Pajer z Cebie.

Můžeme se obrátit například na autorizovaný servis, který by měl vědět, kde přesně jsou všechny identifikační znaky daného modelu, ale není to jeho povinnost. Anebo se dá vyzkoušet stránka www.zkontrolujsiauto.cz, kde po zadání VIN kódu zjistíme, jaké informace jsou o daném autě dostupné. Vzhledem k náročnosti to sice není služba zdarma, ale poskytnuté údaje mohou kupce uchránit mnoha následných starostí.

"Je tam řada fotografií, jsou tam popsány hlavní identifikátory, které si na autě může každý zkontrolovat. V historii jsou záznamy ze servisu, z oprav, ale v první řadě jsou tam stavy tachometrů."

Zmíněná databáze má za sebou půlroční zkušební provoz a vychází z dat značkových servisů. V této chvíli je tam přes 130 miliónů informací především o vozech registrovaných u nás. Zanedlouho ale přibudou i auta evropská.

"Nejvíce informací je tam o vozidlech mezi třemi až osmi lety stáří provozovaných v ČR. Jsme přesvědčeni o tom, že do konce léta tam budou data za pět let dozadu z celé západní Evropy ze servisních a garančních záznamů," ujišťuje Martin Pajer.

Samozřejmě pokud majitel po záruce začne se svým vozem jezdit do neautorizovaného servisu, pak se jeho stopa ztratí, ale přesto může být stav tachometru při pravidelných prohlídkách dobrým vodítkem především při nákupu auta ze zahraničí. Častokrát bývají přetočené až o sto tisíc kilometrů a to už je pak hodně poznat na bezpečnosti vozu.

autor: evk
Spustit audio