Když auto praská ve švech...

7. květen 2009

Jaro je v plném proudu. Náš národ chatařů a chalupářů se pomalu stěhuje na svá víkendová sídla, a protože je stále co vylepšovat, auta doslova praskají ve švech. Tu je potřeba pár stromků, tu kousek dlažby, onde jsme zase objevili nádhernou starožitnou truhlu, která se bude v sednici krásně vyjímat... Každý zkrátka potřebuje občas převézt poněkud větší náklad. Přeprava jakéhokoli nákladu má ale svá pravidla.

Rozhodující není to, co se do auta vejde, ale váha nákladu. Metrák peří asi zabere více místa než metrák brambor nebo železa. Proto bychom měli znát užitečnou hmotnost vozidla, tedy kolik uveze. A platí to i pro nosnost střechy. Oba údaje najdeme ve velkém technickém průkazu.

"Náklad musí být upevněn a uložen tak, aby nemohl spadnout, nikoho neohrožoval, nebránil řidiči v rozhledu, nezakrýval registrační značku a také světla. Důležité je hlavně správné uchycení nákladu," upozorňuje právník Zdeněk Svátek.

Nastávají pak situace, kdy vezeme rozměrnější předmět a nedovřeme například zadní dveře.

"Pokud by otevřenými dveřmi bylo narušováno osvětlení, není možné tímto způsobem náklad převážet. Muselo by být zavedeno náhradní osvětlení."

Přesáhne-li náklad obrys vozidla o více než jeden metr, máme další povinnosti.

"Za normální viditelnosti musí být podle zákona označen červeným praporkem o rozměru 30x30 cm, pokud by to bylo v noci nebo za snížené viditelnosti, tak přečnívající konec nákladu musí být označen červeným světlem a odrazkou. A opět je zákonem stanoveno, že odrazka nesmí být výše než 1,5 metru nad rovinou vozovky a musí být trojúhelníkovitého tvaru."

Nejdůležitější je náklad řádně připevnit. Nejde jen o tom, že se může jednat o přestupek, ale náklad může spadnout a někoho ohrozit.

"Mohlo by se stát, že by došlo k nějaké věcné škodě, ke zranění nebo dokonce k usmrcení a potom by to byla otázka náhrady škody a případného trestního postihu za ublížení na zdraví z nedbalosti."

A to může znamenat i jeden až dva roky za mřížemi.

autor: pek
Spustit audio