Není olej jako olej – kupujte kvalitu

26. květen 2009

Málokdo si uvědomuje, jaký význam má pro současný moderní motor kvalitní olej. Pro mnohé z nás je to jen nezbytná náplň, bez níž by auto prostě nejelo. Ono to ale není tak jednoduché. Není totiž olej jako olej. Stejně jako milovník piva asi nebude do jednoho půllitru míchat Budvar s Plzní nebo Kozla se Staropramenem, tak ani motoru takové míchání neprospívá. Ba co víc, takové míchání ho narozdíl od problémů experimentujícího pivaře může zabít.

Je to jako se vším. Můžeme koupit olej kvalitní nebo nekvalitní. Cenově výhodný nebo naopak předražený. Navíc po otevření hranic se i k nám dostaly oleje pochybné kvality.

"Málokdo z uživatelů kontroluje, jaké parametry daný olej má. Zakoupil ho například v Obi, Tescu nebo Globusu, kde čtyřlitrová láhev stojí kolem 250 korun, ale normou a kvalitou absolutně nesplňuje požadavky, které by pro dané vozidlo měl olej mít," varuje Milan Mika z Bosch Car Service.

Ne nadarmo nám výrobce vozidla, ať už auta nebo motorky, prakticky nařizuje, který olej máme používat.Vždy musí odpovídat normám předepsaným pro daný typ vozidla. Nebude-li tomu tak, pak případná porucha motoru nebude uznána jako záruční oprava. Zpravidla necháme volbu oleje na servisu, kde ale leckdy platíme zbytečně víc než musíme.

"Domnívám se, že velké předražování motorových olejů je u značkových servisů převážně zahraničních vozidel. Například motorový olej Castrol 5W40 tam stojí 960 korun, přitom běžně stojí kolem 400 korun. To jasně ukazuje, jak se tyto kvalitní oleje předražují."

Vyplatí se tedy vědět jaký olej, který do auta potřebujeme, a obvolat si několik servisů, které skýtají dostatečnou záruku kvality a solidnosti, a zeptat se nejen na cenu práce ale i za litr oleje. Problém může nastat u aut, o nichž toho moc nevíme.

"Do starších vozidel nemůžeme dávat plně syntetický olej. To platí i pro auta, u kterých nevíme, na jaký olej předchozí majitel jezdil - měl tam být plně syntetický, ale on tam nalil polosyntetický nebo minerální olej, jenže my jsme tam nalili plně syntetický olej a tím pádem je po dvou tisících kilometrech motor zničený. Plně syntetický olej je totiž agresivní, rozpustí usazeniny a karbon, udělá z toho brusnou pastu a vydře celý motor."

Nejrůznější reklamy nám pak nabízí nejrůznější příměsi, které slibují zvýšení těsnosti, zlepšení chodu motoru a já nevím co ještě.

"Domnívám se, že to je naprosto zbytečné. Současné oleje jsou natolik kvalitní, že žádné další přísady nepotřebují. Výrobce ví, co má do oleje dávat, a pokud je to značkový kvalitní olej, nic dalšího nepotřebuje," ujišťuje Milan Mika.

Takže v drtivé většině případů další vyhozené peníze. Vyplatí se tedy zastavit se, zamyslet se a chvíli počítat.

autor: pek
Spustit audio