Kola dělají auto

2. červen 2009

Snad každý uzná, že auto na plechových discích nevypadá zdaleka tak dobře, jako auto na litých kolech. S jejich velikostí ale současně roste i jejich cena. Zatímco 15palcová kola na octavii bez problémů pořídíme do 2000 korun, 19palcová už vyjdou i na trojnásobek. Čím větší průměr kola, tím se také snižuje takzvané profilové číslo použité pneumatiky. Taková kola pak na autě vypadají opravdu dobře, ale má to i své stinné stránky.

Nízkoprofilové pneumatiky nabídnou řidiči lepší kontakt s vozovkou, ale zároveň sníží pohodlí.

"Zlepšují jízdní vlastnosti a ovladatelnost vozu hlavně při vyšších rychlostech. Nevýhody jsou tvrdší podvozek, větší zátěž na podvozkové díly, dražší pneumatiky a nižší komfort jízdy," vyjmenovává Luboš Nešpor z autoservisu Garant.

Nízkoprofilová pneumatika také od řidiče vyžaduje daleko větší ostražitost pří přejíždění nerovností a na rozbitých silnicích.

"K poškození pneumatiky může dojít při průjezdu nějakou dírou, přejezdem přes nerovnost nebo obrubník."

Právě kvůli nízké stavbě pneumatiky je v takovýchto situacích daleko méně chráněna.

"Pneumatika se jaksi promáčkne na druhou stranu, v momentu nárazu proti ose, a dochází většinou k trvalému porušení vnitřní kostry pneumatiky. Neznamená to, že k tomu dojde při každém přejezdu nerovnosti, ale spíš v případě ostrých hran - například při najíždění na obrubník. A deformace pneumatiky se většinou objeví v podobě boule v místě, kde byly přetrženy kordy," popisuje Richard Srbecký z Good Yearu.

Jestliže se na pneumatice takové poškození objeví, je prakticky na vyhození.

"Většinou je to tvrdá rána, která se občas přenese do volantu vzhledem k tomu, že se dostane až do nápravy. Prvotní příznaky jsou boule na bočnici. Ne každý si toho všimne a občas je to dobré zkontrolovat, třeba při dofukování pneumatik. Nekontrolujte to jednou za rok, protože potom může dojít k postupnému narušení pláště, při vysokých rychlostech může dojít k explozi pneumatiky, protože se jednotlivé vrstvy od sebe oddělí."

Jízda na takto poškozené pneumatice je totiž obecně velkým hazardem. Tvrdý náraz při projetí nerovnosti ale nemusí znamenat pouhé poškození pneumatiky.

"Lze to poznat na tom, že se klepe volant. Otázka je, jestli se klepe při plné jízdě nebo při akceleraci - to je potom zapříčiněno rozhozenou geometrií přední nápravy. Většinou to poznáme velmi rychle - bočnice nebo kraje pneumatik se začnou rychleji sjíždět."

Pak nezbývá než navštívit servis a nechat zkontrolovat podvozek i jeho nastavení, a to co nejrychleji, jinak se nám každý kilometr bude zbytečně prodražovat.

autor: pek
Spustit audio