Žádný podvod s auty nám neunikne!

3. červen 2009

Je to svým způsobem nejjednodušší pojistný podvod, a proto jich je také nejvíce. Vždyť kdo by riskoval zdraví anebo střechu nad hlavou, naproti tomu auto se dá oželet celkem bezpečně. Nejčastěji se jedná o fingované krádeže anebo nehody. Škody jdou do stovek miliónů korun a protože je samozřejmě musejí zaplatit ostatní poctiví pojištěnci, pak se pojišťovny snaží co nejvíce podvodů odhalit. A mají na to nejrůznější metody.

"Moderní pojišťovna má, řekněme, takový protipodvodný systém - disponuje sofistikovaným programem, který využívá všechny zkušenosti s pojistnými podvody a obsahuje všechny indikátory. Díky tomu až tak nezáleží na tom, jestli si podvodu všimne nějaký likvidátor, ale systém nás na podezřelé případy upozorňuje sám. Teď už by nám tyto podvody neměli uniknout," varuje případné nepoctivce Marek Vích z Kooperativy.

A o jaké indikátory jde? Tak to samozřejmě nikdo přesně neřekne, jisté je, že na začátku je pojistná historie klienta. Jak dlouho je klientem, jak platí pojistné, jestli měl už nějakou pojistnou událost anebo třeba jak často mění pojišťovnu. Ty dokonce v těchto případech spolupracují a informace si ochotně předávají. Potom začíná událost prověřovat tým specialistů příslušného pojišťovacího ústavu - a ne ledajakých. Podle Václava Bálka z České pojišťovny jsou to skuteční odborníci.

"Často jsou zkušenými bývalými policisty nebo vyšetřovateli, ale není to podmínka. Jsou to lidé, kteří se své práci věnují spíše analytickým stylem. Není to žádný akční hrdina, který by běhal s pouty a někoho zatýkal. Na to ani nemá právo, to je věc orgánů činných v trestním řízení."

Tedy policie, která se podnětem od pojišťovny musí zabývat, protože pojistný podvod je trestný čin. Už při škodě kolem 25 000 korun může být člověk potrestán vězením od šesti měsíců až do tří let, nejvyšší sazba je pak let dvanáct.

"Každý rok vyšetřujeme víc než tisíc podezřelých případů, z čehož se nám podaří ve spolupráci s policií prokázat podvod ve 350 případech a dojde k obvinění," říká Marek Vích.

V současné době, kdy není povinnost volat policii k nehodám, kde škoda nepřesáhla 100 000 korun, se zvyšuje pravděpodobnost pojistných podvodů při poškození vozidla. A proto je nutné, co nejdříve rozptýlit pochybnosti, například pomocí speciálního systému Virtual Crash.

"Na základě údajů získaných jednak od samotných účastníků nehody, ale také měřením na místě nehody, dokážeme pomocí speciálního počítačového softwaru vytvořit animaci a nehodu potom analyzovat - přehrajeme si ji jako v kině a podíváme se, jak se stala na základě vstupních dat a jak by se mohla stát, pokud by se data měnila. To je velmi přesvědčivý argument, který používají i soudní znalci," vysvětluje Václav Bálek.

Ukázka počítačového softwaru Virtual Crash

Ale toto prověření nejen usvědčuje z podvodu, ale zároveň může řidiče i ochránit.

"I když jsme na začátku tvrdili, že příběh, který nám vyprávěl klient, je velmi přibarvený a že se tak odehrát nemohl, nakonec jsme pomocí počítačového softwaru Virtual Crash dospěli k závěru, že se tak opravdu stát mohl."

Dodejme, že pojišťovna se musí k události vyjádřit do tří měsíců od jejího nahlášení. A pokud klient nebude s jejím rozhodnutím souhlasit, může se obrátit na soud.

autor: evk
Spustit audio