Poutáte se vzadu?

22. červenec 2009

Víte, že tříbodový bezpečnostní pás byl zařazen mezi osm patentů s největším významem pro lidstvo? Za padesát let fungování totiž prokazatelně zachránil tisíce lidských životů. Přesto jej mnozí podceňujeme a nepoutáme se. A přitom je to naše povinnost ze zákona - ostatně podobně jako v mnoha evropských zemích. Navíc v moderních autech vybavených airbagy může nepoužití bezpečnostního pásu následky nehody ještě zhoršit.

Ještě v roce 2003 jsme patřili mezi země, kde bezpečnostní pásy nepoužívá ani 50 procent řidičů. Po zavedení bodů za jejich nepoužití před třemi lety se situace výrazně zlepšila a začali jsme si dokonce víc všímat i pásů na zadních sedadlech. Přesto například na jižní Moravě je nepoužití bezpečnostních pásů či autosedaček nejčastějším přestupkem - podle bodových statistik až 20 procent všech přestupků. A co vy poutáte se v autě?

Ptali jsme se lidí na ulici:
"Samozřejmě, na všech sedadlech. Vozím malé děti, takže na všech sedadlech."
"Samozřejmě, poutám se na všech sedadlech."
"Poutám se podle nálady, jestli pospíchám nebo ne. Pokud jsem v časové tísni, tak se připoutám, protože asi pojedu rychleji. Potom je to nebezpečí mnohem větší."

To je sice pravda, ale k nehodě může dojít i v mnohem pomalejší rychlosti. Co myslíte, při jakých rychlostech vás bezpečnostní pásy nejvíce ochrání?

"Těžko říct, nedokážu spočítat. Asi nad 80 km/h by to bylo dobré se připoutat."
"Logické by to bylo při nížší rychlosti. Když jedete rychleji a budete muset rychle brzdit, tak se pás zablokuje rychleji než v nižší rychlosti."
"Ve vyšších rychlostech budou asi větší modřiny."

Tak kdyby to byly jen modřiny, tak je to v pořádku, ale většinou jsou následky nehod ve vyšších rychlostech velmi vážné a mnohdy i tragické. A právě bezpečnostní pás je může zmírnit anebo jim zcela zabránit. Je prokázáno, že bezpečnostní pásy jsou nejúčinější při čelní srážce a to hlavně ve městech při rychlostech do zhruba 70ti kilometrů v hodině, kdy jsou schopny absorbovat kinetickou energii tak, aby nedošlo k vážnému zranění. Pokud ale dojde k nehodě při rychlosti vyšší, pak jsou dynamické síly při nárazu tak velké, že může dojít k poranění například vnitřních orgánů a lidé umírají i přesto, že jsou připoutáni bezpečnostním pásem. Jinými slovy, právě při pomalých rychlostech jsou pásy téměř zárukou, že nedojde k vážnému zranění. Pokud ovšem na sedadle za vámi nesedí nepřipoutaný člověk.

"Vzadu moc ne, moc se jim nechce. Je to vlastně jejich věc, já za ně nezodpovídám, ale řeknu jim, že by se mohli připoutat."
"Upozorním je na to, aby se připoutali. A když se nepřipoutají, tak nepojedu."
"Vím o tom, ale tam se moc nepoutám. Říká se, že vzadu je bezpečná zóna."

Ale není to pravda - naopak, jak potvrzuje Pavel Skladaný z brněnského Centra dopravního výzkumu.

"Nepřipoutaný pasažér sedící na zadních sedadlech zvýší zranění cestujících sedících vpředu - vlétne na ně svým tělem, přetíží a zlomí opěradlo sedadla a cestujícího vpředu natlačí na palubní desku. To opravdu není každého věc."

Se životem se totiž nemá hazardovat. Právě na používání bezpečnostních pásů a dětských autosedaček se policisté hodně zaměřují - a možná i proto klesají počty mrtvých na našich silnicích, za to počty pokut stoupají. Nepoužití pásů je třetím nejčastějším bodovaným přestupkem a podle statistik denně dostane dva body a pokutu až 2000 korun téměř 350 řidičů. Ale pokud berete bezpečnostní pás v autě do ruky zcela automaticky, pak vás tato čísla vůbec nemusejí zajímat.

autor: evk
Spustit audio