Rezerva může z auta ven!

25. srpen 2009

Na polovinu září ohlásilo ministerstvo dopravy vydání nové vyhlášky. Ta mimo jiné upravuje používání rezervních pneumatik. Už za necelý měsíc budou moci řidiči novějších aut vyrazit na silnice bez rezervního kola. Připomeňme, že to doposud patřilo k povinné výbavě všech aut, která neměla zároveň senzory tlaku v pneumatikách. Teď ministerstvo připouští, že to jde i bez senzorů. Ba co víc. Šlo to vždycky - nová vyhláška se totiž vztahuje i na starší auta.

Pokud nemáte vůz, kde rezervní pneumatika figuruje také jako bezpečnostní prvek v případě nehody (výjimkou budiž trojlístek miniaut z Kolína), můžete si místo rezervy pořídit tzv. lepicí sadu - sprej, který umí zacelit menší díry pneumatiky a auto díky tomu dojede do servisu.

"Německo nemá povinné rezervy už delší dobu, větší část obyvatel kupuje vozidla bez rezerv a menší nadále s rezervami. Evropská unie připravuje povinnou instalaci čidel o defektu pneumatik do vozidel, což usnadní následnou opravu či dojezd do servisu," říká Josef Pokorný z ministerstva dopravy.

Pravidlo se netýká jen všech nově vyrobených aut. Platí i na starší auta - tedy v případě, že jsou s těmi novými shodná. Vozy, které se už nevyrábějí, budou k případnému odstranění rezervy potřebovat souhlas výrobce. V případě tuzemské značky mohou rezervu z kufru vyhodit už majitelé favoritů a následně všech mladších modelů. Odborníci včetně Josefa Pokorného se shodují, že zbavovat se rezervy nemusí být rozumné.

"Záleží na tom, v jakých provozních podmínkách vozidlo jezdí, jak ho užívám a jaká je dostupnost regionu, kde se nacházím. Já osobně si určitě rezervu ve vozidle nechám."

Váží sice o něco víc, než sada pro nouzový dojezd, ale zase máte vždy jistotu, že dojedete. Lepicí sada, jakož i pneumatiky typu run-flat, jsou totiž při větším poškození k ničemu. A musíte volat odtah.

"U nákladních aut je situace obdobná v tom, že od 15. září také nebudou muset mít ve voze rezervu. Ovšem pořízení soupravy na nouzovou opravu je v tomto případě složitější, protože u velkých nákladních pneumatik není tak jednoduše řešitelná. Nákladní vozidla mohou tedy mít místo sady na opravu zajištěný 24-hodinový servis, který přijede a pneumatiku na místě opraví."

V případě osobních aut ale kartička asistenční služby nestačí. Součástí povinné výbavy je rezerva nebo lepicí sada.

"Co se týče kontrol ze strany policie, budeme vycházet z platné legislativy a budeme kontrolovat výbavu jako takovou. Nicméně je to v první řadě záležitost řidiče, jestli si dá do vozu rezervu, anebo lepicí soupravu, kterou mu schválí výrobce automobilu," uzavírá ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

autor: pek
Spustit audio