Za jízdu v levém pruhu hrozí pokuta

1. říjen 2009

Z poslední anketní otázky Motožurnálu vyplynulo, že na dálnici nejčastěji blikáme dálkovými světly. Tedy alespoň tehdy, pokud chceme upozornit pomalu jedoucího řidiče v levém pruhu, že ho chceme předjet. Dělá to tak 65 procent těch, kteří se zapojili do naší ankety. Dalších 15 procent respondentů zapne levý blinkr, zatímco celá pětina, tedy 20 procent řidičů, raději zatroubí. Ovšem to může být poměrně nebezpečné.

"Nejsnadnější způsob je blikání. Troubení, pokud je náhlé a silné, může řidiče vylekat a styl jízdy, kdy se tlačíme na kufr před námi jedoucího auta, může mít vliv na vznik dopravní nehody," zdůrazňuje dopravní psycholog Karel Havlík.

Častokrát je na silnicích vidět, jak řidič pomalejšího auta přibrzdil místo toho, aby přejel zpátky do pravého pruhu. Na rozdíl například od Německa naše pravidla silničního provozu problikávání nezakazují. Přesto by toho řidiči neměli zneužívat.

"Řidič by si neměl vynucovat přednost používáním výstražného světelného znamení, protože zákon výslovně říká, že ho může použít pouze k odvrácení hrozícího nebezpečí. Používat výstražné světelné znamení k uvolnění jízdního pruhu proto není možné. Jedná se o takzvané jiné porušení zákona, kdy hrozí řidiči pokuta až 2000 korun," vysvětluje Karel Hanzelka z ministerstva dopravy.

Ovšem tuto pokutu může dostat i řidič, který jede, byť maximální povolenou rychlostí 130 kilometrů v hodině, po dálnici v levém pruhu, zatímco pravý je volný.

"Řidiči nevědí, že na dálnici se má jezdit vpravo," dodává Hanzelka.

Pouze ve městě totiž mají všechny pruhy stejný význam. Mimo obec se má jezdit v pravém pruhu, zatímco v levém či prostředním pruhu se smí jet pouze tehdy, je-li to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování. Tolik citace ze zákona. Proč vlastně někteří řidiči zůstávají na dálnici stále v levém pruhu?

"Jízda po dálnici je psychicky mnohem náročnější než jízda na klasických komunikacích. Podle mě to je i jeden z důvodů, proč někteří řidiči setrvávají v levém pruhu, ačkoliv výkon jejich vozu tomu neodpovídá. Řidiči se v levém pruhu mohou cítit bezpečněji než v pruhu pravém, který je frekventovanější. Levý pruh jim také může připadat jako přehlednější a jízda je v něm zpravidla plynulejší. Pro nejednoho řidiče může být také složité neustálé přejíždění mezi jízdními pruhy," říká Havlík.

Anebo se jednoduše zapomenou.

"Může se stát, že někdo vlivem například únavy nebo velkého zatížení, které jízda na dálnici představuje, může zapomenout přejet zpět z levého pruhu do pravého," doplňuje Havlík.

Na druhou stranu je hodně těch, kteří se snaží vynucovat si přednost a problikávají řidiče v levém pruhu, přestože jede 130 km/h a nemá kam uhnout. Ale to už je záležitost agresivní jízdy, kterou by policisté měli posuzovat přísněji. Ti bohužel nemohou být všude, a tak by měl asi zafungovat pud sebezáchovy a pokud to jde, zařadit se co nejdříve doprava. Vždyť proč se nechat zabít kvůli uspěchanému řidiči?

autor: evk
Spustit audio