Brzdy a baterie jsou na zimu nezbytností

13. říjen 2009

O tři týdny dřív než obvykle přichází letos zima. V Krkonoších už napadlo pět centimetrů sněhu a očekává se nadílka i v nížinách. O tři týdny dříve by se tak na zimu měli připravit i motoristé. Základem jsou samozřejmě zimní pneumatiky, ale neměli bychom podcenit ani všeobecnou přípravu na zimu.

Můžeme ji rozdělit do dvou částí - jednak je to doplnění výbavy o nezbytné zimní pomůcky a zároveň bychom měli mít jistotu, že naše auto je v pořádku po technické stránce. Některé věci si podle servisního technika Michala Rokoše ze společnosti Auto Štěpánek můžeme udělat sami: "Například kontrolu osvětlení, stěračů a ostřikovačů nebo naředění hustoty chladící kapaliny, ale kontrolu brzd a stav podvozku bychom měli nechat na servisu. Člověk přece jen nemá doma zkušebnu brzd a nemůže vyzkoušet, zda všechna kola brzdí souměrně."

Stoprocentní stav brzd je totiž na mokrém, namrzlém či nasněženém povrchu velmi důležitý. Ti, kdo jezdí na pravidelné servisní kontroly, mohou být klidnější. Pro ostatní nabízejí mnohé značkové servisy za zhruba stokorunu takzvanou zimní prohlídku. Ta je určena především majitelům starších modelů aut.

"Nejdříve se zkontroluje rozsah závad a od toho se odvíjí cena za opravu. Majitel si pak podle finančních možností nechá opravit většinou jen to nejnutnější, aby cena opravy nepřesáhla cenu vozu," říká Michal Rokoš.

U starších vozů bychom měli také zkontrolovat těsnění dveří a pro jistotu ho promazat olejíčkem, aby v zimě nepřimrzly. Podobně jako u brzd bychom měli mít přehled i o stavu akumulátoru. Paradoxně čím déle auto stojí, tím více se baterie vybíjí. Proto bychom rozhodně měli mít v autě startovací kabely. Moderní auta se už totiž nesmí roztahovat nebo roztlačovat, protože hrozí poškození motoru.

"Nové generace aut mají ozubené řemeny, což je součást, která startuje pouze běžným způsobem. Roztahováním za žádnou cenu ne, ale lidé to stejně nedodržují. Rozvodový řemen může totiž přeskočit a potom může dojít k poškození katalyzátoru, v nejhorším možném případě i motorových částí - poškodí se ventily nebo dokonce je nutné vyměnit celou hlavu válce," upozorňuje Vladimír Stříbrský z Autoservisu Přerost a Švorc.

Startovací kabely sice stojí pár set korun, ale levné nemá příliš význam kupovat, protože v zimě se s nimi budete akorát trápit. Navíc je nutné rozlišit kabely pro benzínový a dieselový motor.

"U dieselových motorů musejí být silnější kabely a také kvalitnější kleště na uchycení kabelu na akumulátor, protože jinak se proud nepřenese," vysvětluje Vladimír Stříbrský.

Podobně bychom měli uvažovat i při koupi sněhových řetězů - raději dražší a kvalitnější, které se nepřetrhnou. Navíc vždy musí mít homologační značku. Co by dalšího nemělo chybět v naší zimní výbavě? Škrabku asi většina z nás z auta ani nevytahuje, stejně tak rozmrazovač zámků a oken, smetáček a nemrznoucí směs do ostřikovačů patří k samozřejmostem. Hodit se však mohou například rukavice, lopata, baterka a třeba i deka pro případ nenadálé situace.

autor: evk
Spustit audio