Jsou kurzy pro odpočet bodů správné?

15. říjen 2009

Kvalitní pneumatiky mohou v tomto počasí výrazně pomoci při zvládnutí krizových situací, zvláště pokud víte, jak na to. To se dá naučit ve škole smyku anebo v kurzech bezpečné jízdy pro odpočet bodů. Jak ale vyplynulo z naší předchozí ankety, většina respondentů - 85 procent - je přesvědčena, že tato možnost není správná. Naopak zbývajících 15 procent hlasujících tyto kurzy schvaluje. Zatím je využilo jen zhruba 1700 řidičů.

Zákon stanovuje přísné podmínky pro možnost odpočtu bodů z karty řidiče prostřednictvím kurzu bezpečné jízdy. Jak zdůrazňuje Karel Hanzelka z ministerstva dopravy, především nesmí jít o závažná porušení pravidel. Za 12 měsíců je tímto způsobem možné odečíst pouze tři body: "Týká se to těch řidičů, kteří mají na svém kontě méně než deset bodů, nespáchali nejvážnější přestupky ohodnocené šesti a sedmi body - například zjištěný alkohol v krvi řidič nepřipadá v úvahu."

Kupodivu mezi zájemci o kurz na odpočet bodů, který bylo možné do října absolvovat pouze na mosteckém polygonu, nejsou ani tak agresoři za volantem, ale spíš lidé, kteří jsou denně na cestách, byť nepatří mezi řidiče z povolání.

"Byli to převážně referenti u firem, popřípadě lidé, kteří si vozí svůj materiál, a proto potřebují mít řidičský průkaz. Většinou měli v kartě řidiče po dvou nebo třech bodech za nerozsvícená světla, mírné překročení rychlosti nebo nepoužití bezpečnostních pásů," vyjmenovává Jiří Patera.

Oproti standardnímu kurzu bezpečné jízdy je kurz na odpočet bodů delší, a to díky své teoretické části, která trvá tři hodiny. Praktická část je ještě o půl hodiny delší.

"Teoretická část je zaměřena na správný způsob jízdy, defenzivní jízdu a protiprávní chování řidičů v silničním provozu. To se u standardního kurzu neprobírá," přibližuje Jan Peškař z Autodromu Sosnová u České Lípy, který v září jako druhý získal akreditaci pro pořádání těchto kurzů.

V praktické části by se pak řidiči měli seznámit se všemi základními krizovými situacemi, které je mohou na silnicích potkat.

"Venku se cvičí daleko víc praktických věcí, jako například brzdění a vyhýbání vozu. V akreditaci pro pořádání kurzů na odpočet bodů jsou stanoveny, kromě určitých rozměrů cvičiště a především vysokých požadavků na kvalifikaci lektorů, vyhýbací deska a aquaplaning," popisuje Jiří Patera.

Řidiči, kteří kvůli odpočtu tří bodů za přestupky absolvují kurz bezpečné jízdy, by měli mít oproti ostatním řidičům na silnicích výhodu. Polygon Most, který rok dělal tyto kurzy jako jediný u nás, stanovil cenu téměř dvojnásobnou než za standardní kurz. Přes osm tisíc korun.

"Cena byla nastaveno takhle vysoko z toho důvodu, aby si lidé více uvědomovali problém a vážnost situace i samotné znění zákona. Podle mě by cena měla být, ať se budeme bavit o jakémkoliv cvičišti, ještě vyšší," dodává Patera.

Naproti tomu v Sosnové stanovili zaváděcí cenu jen o zhruba pět set korun vyšší, než kolik stojí "normální" kurz.

"Je to kvůli přístupnosti kurzu širší veřejnosti bez ohledu na finanční zajištění účastníků. Možnost odpočtu bodů vychází z platné legislativy, a proto nemáme důvod trestat řidiče tím, že budeme mít kurzy dražší," uzavírá Jan Peškař.

Každopádně konkurenční prostředí funguje, takže jak v Sosnové, tak i v Mostě jsou až do konce roku kurzy pro odpočet bodů za zhruba stejnou cenu - těsně pod 4000 korun.

autor: evk
Spustit audio