Run-flat: Draze vykoupené pohodlí

29. říjen 2009

Pro mnohé to bude překvapení, ale dojezdové pneumatiky typu Run On Flat, v překladu "jeď na placce" nejsou vynálezem 21.století. Patentovány byly už v roce 1872 a první auta na nich jezdila v sedmdesátých letech minulého století. Kvůli řadě sporných vlastností a především vyšším finančním nákladům se však tyto pneumatiky vlastně nikdy neujaly. Bude tomu teď jinak?

Podle odborníků nejspíš ano. Například automobilka BMW u své nové sedmičkové řady úplně zrušila prostor pro rezervní kolo. Ostatní automobilky naděje, které do run-flatů vkládají gumaři, zatím nesdílejí. Runflaty nabízejí obvykle jen jako příplatkovou výbavu u svých dražších modelů.

"Začíná se to trochu stávat trendem. Některé automobilky tuto výhodu nabízejí zákazníkovi při koupi nového vozu. S technologií Run On Flat můžete za cenu snížené rychlosti dojet i s defektem pneumatiky do nejbližšího pneuservisu," říká Pavel Procházka majitel pneuservisů.

Uváděný dojezd po ztrátě tlaku v gumě je 80 kilometrů s maximální rychlostí 80 km/h. Díky run-flatům eliminujete rizika spojená s výměnou na dálnici, v nepřehledných místech, za špatného počasí nebo v oblastech s vyšší kriminalitou. Prostor v kufru vám také nezabírá rezerva.

"Větší prostor v kufru je opravdu výhodou. Jízda je sice o trochu tvrdší, nicméně značky nabízející tyto pneumatiky stejně většinou spadají do segmentu sportovních vozů," vysvětluje Pavel Procházka.

Tvrdá jízda ovšem není jedinou slabou stránkou run-flatů. Důležité je také finanční hledisko. Nejenže jsou run-flatové gumy zhruba o 1000 korun dražší než tradiční pneumatiky, problémy mohou nastat po případném defektu. Výrobci totiž nedoporučují run-flaty opravovat a výměna se navíc doporučuje v páru. Víc budete platit, i když vůbec nepíchnete.

"Přezouvání těchto pneumatik je poměrně náročné, protože mají velmi tuhou bočnici. Stroj, který pneumatiku zouvá, musí pracovat velmi šetrně, aby nedošlo k poškození patek pláště," přibližuje Pavel Procházka.

I přezouvání run-flatů je dražší zhruba o polovinu. Stroj na tyto gumy navíc nemá každý.

"Mají je většinou všechny velké servisy a hlavně servisy, které pravidelně inovují svoje technologické zázemí," uzavírá Pavel Procházka.

Další potíže pak čekají majitele auta zhruba po patnácti nebo dvaceti letech provozu, kdy cenu auta pneumatiky run-flat dávno převýší. Majitelé potom budou chtít přejít na gumy klasické, tedy na takové, na které už nebylo auto konstruováno. Možná to zní trochu banálně, ovšem v době komplikovaných vzájemně propojených elektronických pomocníků to může znamenat vážný bezpečnostní problém.

Jak vidno, výhody run-flatů jsou vykoupeny poměrně draze...

Jak na defekty pneumatik? Na defekt povinná výbava nestačí Rezerva může z auta ven Chceme plnohodnotnou rezervu

autor: pek
Spustit audio