Nechci, aby mi "chcípal" motor

11. únor 2010

Celý minulý týden jsme se vás v pravidelné anketě ptali na systém vozů "Start/Stop". Ptali jsme se, jestli byste měli zájem o automatické vypínání motoru například při čekání na křižovatce nebo v koloně. 59 procent z vás odpovědělo, že ne.

"Nezdá se mi to zrovna výhodné," shrnuje názor většiny oslovených motoristů první řidič, kterého jsme při natáčení ankety potkali.

"Pokud to autu nevadí a systém je ekologický, tak proč ne."
"Nejdřív bych potřeboval vědět, zda se tím nezvyšují emise. Pokud si dobře pamatuji, při startu se vypouští víc emisí, než když motor běží na volnoběh. Aby to nakonec jako ochrana životního prostředí pouze nevypadalo."

Obavy o zvýšení emisí nejsou podle Martina Vaculíka, šéftechnika magazínu AutoDiesel, na místě: "Hlavní důvod, proč tyto systémy automobilky zavádějí, je, že ve zkušebním normovaném evropském cyklu, v němž se měří spotřeba paliva, se ušetří určitá doba chodu motoru. Proto vozidlo vybavené systémem Start/Stop je proti konkurenci, která tento systém nemá, výrazně zvýhodněno. I se stávající technologií motoru, převodovek a drahých komponentů obecně vykáže nižší spotřebu paliva a tím i nižší emise oxidu uhličitého."

Podívejme se teď s Janem Klímou na jeden konkrétní příklad: "VW nabízí u modelu Golf dvě varianty úsporných verzí. V základní verzi se dosahuje úspory až 0,4 litru na 100 kilometrů, takže spotřeba klesne na 4,1 litru. S ultraúspornou verzí nazvanou BlueMotion se golf dostane na spotřebu 3,8 litru na 100 kilometrů."

Příplatek se pohybuje kolem necelých 15 tisíc korun. Mimochodem, byl to právě Volkswagen, kdo se systémem Start/Stop přišel jako první. Objevil se na začátku 80. let ve speciální edici pola. Nutno dodat, že zákazníky příliš nezaujal. Jeho novodobé vzkříšení v roce 2006 má na svědomí automobilka Citroën. Po ní následovaly téměř všechny ostatní automobilky. Bílými vránami jsou v tomto směru jen Renault a Škoda. Obě značky se to ovšem chystají brzy napravit.

"Předpokládáme, že ještě v průběhu letošního roku začneme technologie jako systém Start/Stop nebo rekuperace brzdné energie nabízet i u našich modelů," říká Evžen Krauskopf ze Škoda Auto. Detaily se dozvíme za tři týdny na autosalónu v Ženevě.

I když jsou technologie šetřící spotřebu jasným trendem, Martin Vaculík zůstává opatrný: "Výrobci k tomu naštěstí obvykle přistoupili zodpovědně. Lépe dimenzovali startéry a upravili startovní i pracovní cyklus motoru, aby řídící jednotka měla k dispozici víc dat, a tudíž věděla, jak přesně motor roztočit, aby startér byl v chodu co nejkratší dobu. Se systémem zatím problémy nejsou, přesto bych doporučil nepoužívat ho při krátkých zastávkách, ale pouze v případě, že víte, že budete stát delší dobu."

Nezávislé novinářské testy aut vybavených těmito systémy zatím nevyznívají jednoznačně.

autor: pek
Spustit audio