Pozor, nekvalitní palivo zabíjí motory!

27. duben 2010

Kvalita paliv tankovaných u našich čerpacích stanic šla v únoru a březnu letošního roku výrazně dolů. Jak zjistila Česká obchodní inspekce, prakticky každý desátý odebraný vzorek nevyhověl. To je nejhorší situace od počátku roku 2008. Ovšem ještě závažnější - obzvlášť v případě benzínu, kdy je nárůst závad prakticky stoprocentní - je, že tentokrát jde o motory našich aut.

Alarmující je především to, že do benzínu i nafty jsou přimíchávány další složky, které v palivu nemají co dělat. Jedná se o takzvané pančování paliva.

„Do benzínu se může přimíchávat technický benzín, toluen nebo aceton. V případě nafty to jsou lehké topné oleje nebo petrolej,“ vyjmenovává používané nežádoucí příměsi Michal Rokšanin ze společnosti Petrolmedia.

Právě ty byly odhaleny Českou obchodní inspekcí, která se v poslední době setkávala hlavně s nižším bodem vzplanutí u nafty. To je závada, která vzniká jejím smícháním se zbytky benzínu zpravidla při přepravě. Ovšem motory aut nijak neohrožuje. Úmyslné míchání s jinými látkami však ohrožuje přímo srdce našeho auta.

„Objevili jsme zásadní neshody v podobě vysokého obsahu síry. Odlišný průběh destilační křivky signalizoval, že je do paliva přidána příměs, která při destilaci končí při 400 °C, čímž hrozí poškození spalovacího systému - katalyzátoru, turba, hrozí vznik úsad a zvýšení emisí. Je opravdu velké riziko tankovat nekvalitní pohonné hmoty,“ upozorňuje Vladimír Třebízský z Ústavu paliv a maziv.

Pančována je jak nafta, tak benzín. Poškození motoru přitom hrozí v obou případech především kvůli nekvalitnímu průběhu spalování.

„Záleží na konkrétním voze, který naftu zpracovává. Současné moderní naftové motory jsou velmi náročné a choulostivé, proto bych se obával spíš nekvalitního paliva,“ říká Rokšanin.

Zvláště u naftových motorů pak případná škoda může být velmi vysoká. Palivový filtr sice nestojí tolik, ale oprava celého vstřikovacího systému už je otázkou desítek tisíc korun.

Záleží na natankovaných litrech a množství původní kvalitní nafty. Závada paliva se může projevit například zvýšením spotřeby, snížením výkonu, vysokou kouřivostí motoru, špatným startováním nebo neochotou jít do otáček.“

Začne-li se tedy auto chovat po natankování u neznámé pumpy výrazně odlišně, nejrychlejším a nejsnazším řešením je jeho naředění palivem kvalitním u prověřené pumpy. Do stojanu a nádrží čerpací stanice sice nevidíme, ale odhadnout, kde drží patřičnou laťku dostatečně vysoko, můžeme.

Nízká cena nemusí vždy znamenat nekvalitu paliva, ovšem pokud se výrazně odlišuje od tržního standardu, domnívám se, že tam je určité riziko,“ varuje Třebízský.

Svoji roli však nehraje jenom cena. Motorista má celou řadu indicií.

Měl by také posuzovat vzhled čerpací stanice, jestli se o ni majitel nebo provozovatel stará. Čerpací stanici s kvalitním palivem lze také poznat podle certifikátů jako je Pečeť kvality nebo další,“ konstatuje Rokšanin.

Dlouhodobé tankování levného a nekvalitního paliva nehrozí pouze poškozením motoru, ale ve výsledku se nám prodraží.

Může se totiž stát, že pokud natankujete méně kvalitní pohonnou hmotu, motor jde hůře do otáček, tudíž musíte víc přidávat plyn a to zvyšuje spotřebu vozu,“ dodává Mikšovský.

Při stejném objemu paliva tak ujedeme kratší vzdálenost, a proto budeme muset zajet dřív k pumpě.

autor: pgj
Spustit audio