Dopravci nechtějí na Pražský okruh

17. září 2010

Stovky hodin strávili řidiči nákladních aut ve frontě na pražské Jižní spojce. Kdybychom to sečetli, mohly by to být dny, týdny, či dokonce měsíce. Ovšem od úterý už se tam se svým kamiónem nepodívají. Po pondělním zprovoznění jihozápadní části Pražského okruhu budou mít totiž nákladní auta nad 12 tun vjezd na Jižní spojku zakázán.

Pojedou-li ve směru od Brna na Plzeň, logiku to má, ovšem toto rozhodnutí magistrátu platí i pro kamión jedoucí od hradecké dálnice. A to se dopravcům vůbec nelíbí. Nicméně rozhodnutí magistrátu je jednoznačné. Všechna vozidla nad 12 tun, která pojedou z teplické D8, hradecké D11 a mladoboleslavské R10 budou muset na Spořilově odbočit na D1 a dojet až k Vestci na nově otevřený Pražský okruh.

Nebudou tak moct pokračovat směrem k plzeňské D5 přes Barrandovský most, jak tomu bylo doposud. Dopravci to považují za špatný krok především proto, že budou muset najet o minimálně dvacet kilometrů víc. A to znamená, zvýší se náklady.

Celkové náklady, které vyplývají z delší ujeté vzdálenosti, jsou pět set korun. Obáváme se, že u nájezdu na Spořilov budou vznikat dopravní zácpy a stejně tomu bude zřejmě i na sjezdu z D1 na nový úsek Pražského okruhu,“ zdůrazňuje Vladimír Starosta, prezident sdružení dopravců ČESMAD Bohemia.

Je zřejmé, že sjezd z Jižní spojky na Spořilovskou ulici, kterou se kamióny dostanou na D1, není zrovna uzpůsoben pro stovky kamiónů. Už teď tam občas bývají problémy. Pražští dopravní policisté však zatím nechtějí předjímat, jak to tam bude od úterka vypadat.

Pravda je, že už v současné době dochází k tvorbě kolon nákladních vozidel. Dnes ještě nemůžeme hodnotit, jak bude situace vypadat. Může však dojít k různým úpravám - například nejvyšší povolené rychlosti přímo ve sjezdu, aby nemohlo dojít k převrácení vozidel,“ říká šéf dopraváků Pavel Švrčula.

Každopádně na začátku se dají čekat poměrně velké problémy, než si řidiči zvyknou na novou úpravu. Tedy, že jejich cesta po Jižní spojce končí na Spořilově.

Dál jet nemohou, protože tam budou zákazové značky a také policisté. „První týden určitě bude problematický, než si řidiči zvyknou. Proto počítáme s komplikacemi různého charakteru. Policie bude na místě a situaci kontrolovat, v prvních dnech bude mít navíc zesílený výkon služby. Pochopitelně budeme flexibilně reagovat podle vývoje situace.“

Dopravci jsou přesto přesvědčeni, že jde především o populistické volební gesto, které bohužel přinese komplikace obyvatelům na jiném místě. Od Hradce podle jejich odhadů přijíždělo na Jižní spojku zhruba čtyřicet procent aut, a proto jsou přesvědčeni, že by neměl být problém nechat tato auta na Jižní spojce i nadále.

Otevření nové části okruhu odvede veškerý tranzit, takže zbývající kamióny, které by přijížděli ku Praze od severovýchodu, by podle nás měly Jižní spojkou projet. Jednak by se spálilo méně pohonných hmot a také by nedocházelo k dopravním kolapsům,“ vysvětluje Starosta. Na Spořilově bude kamióny kontrolovat nejen státní, ale také městská policie, takže se dá předpokládat, že by kontrola měla být pravidelná.

Jaký je postih pro řidiče, který neuposlechne zákaz vjezdu a s kamiónem na Jižní spojku vjede? „Na místě může policista uložit blokovou pokutu do výše 2.000 korun a ve správním řízení 1.500 až 2.500 tisíce korun,“ dodává Pavel Švrčula.

A policisté prý budou využívat nejvyšších sazeb. Jižní spojka ovšem úplně bez nákladních aut nebude, protože vozy do 12 tun po ní mohou jezdit i nadále. Jedna změna se však dotkne i řidičů osobních aut - celý úsek mezi D1 až D5 bude zpoplatněn, tedy včetně už dnes používaného úseku mezi Slivencem a Ruzyní.

autor: evk
Spustit audio