Na Pražském okruhu se bude regulovat rychlost

20. září 2010

Liniové řízení dopravy konečně dorazilo i do České republiky. Zatím jsme se s ním mohli setkat jen v zahraničí kolem velkých měst, teď se k nim přidala i Praha. Na nově zprovozněném úseku jihozápadní části Pražského okruhu se doprava bude usměrňovat právě liniovým řízením. Přestože je tady jako na každé naší dálnici povolená maximální rychlost 130 kilometrů v hodině, bude se zřejmě kvůli velké intenzitě dopravy ve špičkách jezdit pomaleji.

Poslechněte si, jak se otevíral nový úsek Pražského okruhu. Zkoordinovat hladký průběh otevření celého úseku v délce 23 kilometrů totiž vůbec nebylo jednoduché...

Nový úsek má totiž jen dva pruhy v každém směru. Když se v devadesátých letech projektoval, zdálo se to dostačující, jenže od té doby počet aut výrazně vzrostl. Odhaduje se, že by tady denně mělo projet 50 až 70 tisíc aut, tedy zhruba stejně jako kolem Brna.

„Dálnice tam stále funguje, ale jízdní komfort je samozřejmě horší - nižší rychlost jízdy a velké množství vozidel. U Prahy jsme dosáhli sta tisíc vozidel denně, ale tam už je třípruhové uspořádání. Očekávaná intenzita dopravy na Pražském okruhu by měla být někde mezi tím, tedy mezi 70 a 100 tisíci auty. Rozhodně to bude velmi plný dvoupruh s tím, že bude řízen liniovým řízením dopravy,“ uvádí Jan Hoření z Ředitelství silnic a dálnic a pokračuje vysvětlením důležitosti tohoto telematického systému: „Dopravní proudy fungují tak, že čím menší je rychlost vozidel - například 80 km/h - tím méně se vozidla předjíždějí a díky tomu roste propustnost. Pokud by se tam nechala plná rychlost 130 km/h, auta budou stát v kolonách.“

To je podstata liniového řízení dopravy, se kterým se budeme setkávat na spojnici mezi brněnskou a plzeňskou dálnicí. Prakticky na každém kilometru je tabule, která není pouze informační, ale pro řidiče především příkazová.

„Budeme jím pomocí příkazových značek omezovat rychlost nebo pohyb kamiónové a nákladní dopravy v jednotlivých pruzích. Dopravu budeme skutečně řídit, ne pouze informovat,“ ujišťuje šéf informatiky ŘSD Jan Švec. To vše díky důmyslnému systému sčítačů dopravy a kamer, jejichž informace bude zpracovávat policejní dispečink v Rudné. Ten bude zároveň sledovat a řídit dopravu v tunelech Cholupice a Lochkov, které mají dohromady téměř čtyři kilometry.

Jihozápadní část Pražského okruhu vede částečně Středočeským krajem, policejní dohled ale budou mít pražští dopraváci. „Pracovně to bude náročné, ale věříme, že i liniové řízení dopravy nám pomůže k tomu, abychom v uvedeném úseku stačili dopravu zkorigovat,“ říká ředitel pražské dopravní policie Pavel Švrčula.

A proto bude hodně důležité, jak na pokyny na tabulích budou reagovat řidiči. Bez jejich spolupráce liniové řízení dopravy nemá smysl.

„Proto bych chtěl apelovat, aby řidiči opravdu respektovali dopravní značení. Jestliže bude svítit červená, ať vyčkají nebo případně zavolají na linku 158, zda-li nedošlo k nějaké technické závadě. Ovšem neznamená to, že jestliže svítí červená, ale řidiči neuvidí žádný problém, nic se tam neděje. Nějaký problém tam určitě bude, tudíž opravdu záleží na pozornosti řidičů a věnování se dopravnímu značení,“ upozorňuje Švrčula.

Dodejme, že spojnice mezi Modleticemi a Ruzyní bude zpoplatněna i pro osobní auta. A kdy se dostaví druhá polovina Pražského okruhu? To si teď nikdo netroufne říct, a to nejen kvůli penězům. Nejrůznější odvolání totiž zatím nedovolují ani zakreslit trasu do územního plánu.

autor: evk
Spustit audio