Škoda chystá tři modely, možná i víc

4. říjen 2010

V poslední době se rozvířily diskuse ohledně budoucnosti naší Škodovky. Především ze sousedního Německa se šíří zprávy, že je svým úspěchem tak trochu trnem v oku své mateřské značky Volkswagen a budou jí přistřihnuta křídla. Jenže, zástupci automobilky na probíhajícím autosalónu v Paříži tvrdí, že o ukončení výroby modelu Superb nemůže být řeč. V Mladé Boleslavi se naopak chystají na globální ofenzívu.

V současné době se hodně hovoří o pozici značky Škoda v koncernu, a to v nepříliš optimistickém duchu. Jaká je nejbližší budoucnost?

„Na toto téma se hodně diskutuje. Otázka pozice značky v koncernu je velmi důležitá. Já vidím naši pozici velmi pozitivně. Škoda bude nástupní globální značkou koncernu. Růst, který nastane, se nebude odehrávat v Evropě, ale v Asii, tedy v Číně nebo Indii, ale také v Rusku. My chceme být u toho. Našimi konkurenty jsou Hyundai nebo Kia a my chceme jejich podíly na trhu,“ říká šéf technického rozvoje Škoda Auto Eckhard Scholz.

Plánujete tedy otevírání dalších výrobních závodů?

„Plánujeme bezpochyby navýšení produkce na mezinárodní úrovni. Plánujeme také rozšíření nabídky modelů, ale je nám jasné, že je potřeba vyrábět také přímo v zemích, kde jsou pro nás zajímavé trhy. Například v Šanghaji se nyní vyrábí na dvě stě tisíc škodovek, další auta vyrábíme v Indii v Pune. V budoucnu však tyto kapacity nebudou stačit a bude potřeba je zvýšit. Ambiciózní plány máme v Rusku, kde vyrábíme octavii a fabii v Kaluze, ale i tady bude potřeba v dohledné době navýšit kapacity.“

O tom, že Škodovka plánuje další modely, se špitá už dlouho. A teď už jsou doslova na spadnutí.

„To jsou věci, které už nejsou tajné. Upřímně, já jsem nadšen z nového auta, které míří do výroby. Bude to malé atraktivní auto s velkým vnitřním prostorem, jak jsme u našich aut zvyklí. Bude kompaktní s krátkými převisy. Takové auto budeme určitě vyrábět.“


„Chystáme i rozšíření rodiny octavie, když připravujeme funkční vozidlo s velkým prostorem, u něhož bude naším hlavním cílem atraktivní cena. Chceme prostě překvapit atraktivním autem s agresivním pojetím ceny.“

K pěti modelům Fabia, Roomster, Yeti, Octavia a Superb tedy přibudou další.

„Už jsem leccos naznačil. Mohu však říct, že náš produkční plán ještě není kompletní. Je několik projektů, na kterých pracujeme, ale ještě nebyly všechny dotaženy do konce. Mohu vám prozradit, že do vývoje hodláme v příštím roce investovat nejvíce peněz v historii. Nikdy jsme neměli tolik souběžných projektů, na kterých bychom pracovali. Já a můj tým pracujeme 24 hodin denně.“

Naskýtá se tedy otázka, zda Škodovka v dohledné době zdvojnásobí počet svých modelových řad.

„Odpověď na tuto otázku nechám otevřenou. V podstatě se jedná o dva pohledy: zaprvé jsou to nové produktové linie a zadruhé ty stávající. Nechtěl bych tím, že vám něco prozradím, mít vliv na současné rozhodování zákazníků. Máme však ambiciózní plány. O některých produktových řadách už bylo rozhodnuto, investovali jsme do jejich vývoje, protože investujeme do budoucna, ale všechny tyto vize ještě nejsou zcela odsouhlaseny. Profesor Vahland bude určitě v dohledné době o nových modelech informovat a nerad bych mu tuto roli přebíral. Rád bych takováto oznámení nechal na něm,“ uzavírá Eckhard Scholz.

Tak si to shrňme. Sice nebylo takřka nic řečeno, ale dáme-li si jedna a jedna dohromady, vyjde nám, že příští rok uvidíme novou malou škodovku – u Volkswagenu jí říkají Up, a další model příbuzný s octavií, kterému mnozí přisuzují jméno Felicia. Na jaře v Ženevě, jak je u naší automobilky zvykem, se můžeme dočkat minimálně studie jednoho z těchto dvou aut, což bude prakticky hotové auto.

Asi nebudeme daleko od pravdy, když řekneme, že o rok později nás čeká třeba malé MPV, jež v nabídce automobilky, která se profiluje jako rodinná, zatím poněkud překvapivě chybí.

autor: pgj
Spustit audio