Kampaň Nemyslíš-zaplatíš končí

18. listopad 2010

Když před dvěma lety ministerstvo dopravy spouštělo kampaň Nemyslíš-zaplatíš na podporu bezpečnosti silničního provozu, mnoho lidí bylo skeptických. Nevěřili, že by kampaň založena na reálných situacích mohla řidiče opravdu oslovit. Ovšem stalo se – asi není člověka, který Nemyslíš-zaplatíš nezná. Bohužel, zřejmě budeme muset mluvit v minulém čase. Zatím to totiž vypadá, že na další pokračování úspěšného projektu nejsou peníze.

Původně měla kampaň Nemyslíš-zaplatíš oslovovat řidiče pouze dva roky – smlouva vyprší v prosinci – jenže je tak úspěšná, že se jaksi automaticky čeká její další pokračování. Minulé vedení ministerstva dopravy si to myslelo taky a zadalo dokonce výběrové řízení, jenže s novým ministrem je všechno jinak.

„Tendr byl sice vypsán, ale později byl zase zrušen, protože ministerstvo dopravy hledá úspory ve všech oblastech. Nad pokračováním kampaně momentálně visí otazník a rozhodnutí by mělo padnout do konce listopadu,“ přibližuje situaci Michal Vlasák, který stál u zrodu kampaně.

Za dva roky trvání kampaně ji nemohl přehlédnout žádný řidič. Například spoty, které zobrazovaly reálné situace z provozu, běžely prakticky na všech televizních programech, byť občas v upravené podobě.

„Z výzkumů vyplývá, že mezi nejpovedenější prvky kampaně řidiči řadí některé televizní spoty – například ten, který upozorňuje na nutnost poutat děti do autosedaček, nebo spot varující před užíváním drog za volantem.“

Ostatně facebooková stránka Nemyslíš-zaplatíš má čtyři sta tisíc příznivců, nejvíc ze všech českých firem. Sami řidiči považují kampaň za účelnou a vůbec jim nevadí její vlastně drastické zaměření. Naopak, jsou přesvědčeni, že doba k tomuto způsobu komunikace už dávno dozrála.

„Líbí se mi. Kampaň má něco do sebe. Osobně jsem zastánce takovýchto drastických kampaní.“ „Upřímně řečeno, se mnou to docela zahýbalo.“ „Podle mě čím drastičtější záběry, tím lepší.“ „Určitě je to dobrý nápad, aby si lidé uvědomili, jak se mají na silnicích chovat,“ odpovídali řidiči dotázaní v naší anketě.

Zřejmě to zabralo, protože za dobu trvání kampaně výrazně klesl počet mrtvých na našich silnicích. V roce 2007 na nich zemřelo 1 123 lidí, letos to zatím vypadá, že by se konečné číslo mohlo pohybovat kolem 750. Je to sice pořád hodně, ale je to lepší než před třemi lety.

Poslední akce stávající kampaně Nemyslíš-zaplatíš se symbolicky týká obětí dopravních nehod. V rámci Světového dne obětí dopravních nehod se v neděli uskuteční pochod za všechny mrtvé při dopravních nehodách.

„Na pochodu budou účastníci barevně odlišení, aby symbolizovali počet letošních obětí a také těch, kteří podle statistických propočtů pravděpodobně do konce roku zemřou. K účasti se nám přihlásily stovky lidí a další se mohou registrovat na internetových stránkách kampaně.“

Pochod začíná v neděli v 15 hodin na Václavském náměstí, půjde centrem města kolem Staroměstského náměstí a skončí u metronomu v Letenských sadech. „Připravena je speciální projekce a celou akci ukončí pietní akt, kdy účastníci vypustí stovky balónků jako vzpomínku na tragicky zahynulé z českých silnic,“ říká Michal Vlasák.

Chybět nebudou ani další akce. Už v sobotu v 11 hodin se lidé sejdou u Památníku obětí dopravních nehod na začátku dálnice D1 v Praze, v neděli pak proběhnou ekumenické bohoslužby v západních Čechách a na jižní Moravě.

autor: evk
Spustit audio