Elektromobily vyrážejí

7. prosinec 2010

Při zprávách z letošního pařížského autosalónu se možná mnozí skalní vyznavači vůně benzínu jen usmívali, když poslouchali, že nebude trvat dlouho a auta budeme dávat do zásuvky. Dnes jim však pomyslný úsměv na rtech asi trochu zmrznul, protože před polednem se do hry o elektromobilitu vložil domácí energetický gigant ČEZ, který se společně s automobilkou Peugeot rozhodl naučit Čechy jezdit na elektřinu. Milovníci klasiky, smiřte se s tím: už je to tady.

Ne, nezoufejte. Ještě uplyne řada let, než klasická auta zmizí. Na druhou stranu, elektromobily se svými nulovými emisemi jsou bez diskuse dopravními prostředky budoucnosti, které zlepší životní prostředí obyvatel měst. Ve Francii už dokonce začínají vyjíždět do běžného provozu. My můžeme být hrdí na to, že v tomto případě nejsme a nebudeme nijak pozadu.

Před nedávnem oznámil koncern Daimler, že dodá své elektrické smarty naší energetické společnosti E.ON. Mimochodem, jeden z nich bude používat Pražská záchranná služba v centru našeho hlavního města. Jako další se do hry zapojil Peugeot, který je jedním z tahounů evropské elektromobility, když podepsal smlouvu se společností ČEZ.

„V roce 2011 dovezeme deset elektromobilů, přičemž naším partnerem bude ČEZ. Budeme zkoumat tři věci: za prvé nás bude zajímat, jak bude možné takový vůz používat, dále přístup samotných uživatelů a pro obě společnosti bude potřeba najít odpovědi na ekonomické otázky. Samotný ČEZ potom bude muset vypracovat systém sítě dobíjecích stanic,“ vysvětluje generální ředitel Peugeotu Česká republika Yann Carnoy.

Součástí smlouvy je kromě celkové dodávky 65 elektromobilů Peugeot iOn i závazek společnosti ČEZ k vybudování 150 dobíjecích stanic. Běžný motorista si však bude muset ještě na svezení elektromobilem počkat. Toho, abychom si došli k prodejci takovýto automobil koupit, se v nejbližších letech nedočkáme.

„Pokud jde o to, kdy si bude možné elektromobil vyzkoušet, pak to bude v roce 2012. Nebude možné si ho koupit, ale půjde o jeho pronájem. Pronajímatel se před uzavřením smlouvy zájemce zeptá na řadu věcí. Bude ho zajímat, k čemu bude auto používáno, kolik kilometrů hodlá nájemce najet, kde bude jezdit, zda po městě, nebo jinde, a tak dále. Tím se dozvíme, jakým směrem se máme dále ubírat. Je třeba si uvědomit, že s těmito vozy se mění vztah k automobilu jako takovému, protože půjde více o službu než o vlastnictví předmětu jako dosud.“

Do budoucna se tak možná dočkáme toho, že si budeme auto prostřednictvím karty půjčovat a vracet na ulici ve chvíli, kdy se budeme potřebovat někam dopravit. Vše bude fungovat asi jako princip tarifů nebo kreditu u mobilních telefonů. Auto zkrátka bude jen službou.

„Dnes otevíráme svým způsobem novou knihu plnou nepopsaných stránek. Známe jen názvy kapitol nebo spíš úkoly, které je potřeba splnit. Společně s ČEZ pak je naším úkolem tyto kapitoly napsat. Mladá generace je otevřená, přístupná novým myšlenkám a velmi tvůrčí. Určitě bude možné, aby elektromobily byly součástí jakési půjčovny dopravních prostředků v centrech měst, ale je zapotřebí, aby se nad tím zamyslely i radnice, ať už v Praze, Plzni, Ostravě nebo v dalších městech. Pak bychom mohli jít i touto cestou,“ uzavírá Yann Carnoy.

Například v Paříži takto funguje půjčovna kol, koncern Daimler zase se svými smarty provozuje pilotní projekt půjčovny na ulici Car2Go v německém Ulmu.

autor: pgj
Spustit audio