MD chce být v roce 2011 přísnější na autoškoly i STK

29. prosinec 2010

Asi každý z nás zná někoho, kdo „lehce“ přišel k řidičskému průkazu anebo k potvrzení ze stanice technické kontroly. My Češi jsme už prostě takoví – proč se snažit, když je možné povinnosti obejít. Jenže v tomto případě to může být nebezpečné, protože člověk, který neumí dobře řídit, může zabíjet stejně jako auto ve špatném technickém stavu. A bohužel nezřídka i zabíjí. Ministerstvo dopravy však chce podmínky v autoškolách i STK výrazně zpřísnit.

Podle náměstka ministra Ivo Tomana, který má na starosti dopravně správní agendy, už je nejvyšší čas. „Od radikálních změn uplynulo už dvacet let. Stejně jako v jiných oblastech. Tendence byla věci zmírnit, ale jak se opět potvrdilo, na člověka je potřeba přísnost. Právě dopravní agendy jsou přesně oblast, kde musí být jasně stanovena pravidla hry. Nemůžeme se spoléhat na odpovědnost občanů, pokud není důsledně kontrolována.“

Ostatně, kdo by to neznal. V mnoha autoškolách rozlišují dvě skupiny studentů: jedni se opravdu chtějí naučit řídit auto, zatímco druzí potřebují získat jen ten papír. Stejně tak je celkem obvyklé, že STK projde vozidlo, aniž by se na samotné stanici technické kontroly objevilo.

„Máme pochybnosti, zda se na všech stanicích technické kontroly provádějí prohlídky důsledně, protože to může být další příčina dopravních nehod. Například pokud má někdo na autě špatné brzdy, ale přes STK bez problémů projde díky známosti, může potom způsobit dopravní nehodu.“

I když za poslední dva roky stále klesá počet mrtvých na našich silnicích, zřejmě i díky kampani Nemyslíš, zaplatíš, podle náměstka Tomana je potřeba myslet na bezpečnost silničního provozu už na úplném začátku – aby po našich silnicích jezdili v technicky způsobilých vozech opravdu znalí a předvídaví řidiči. Před ministerstvem tak stojí tři hlavní úkoly. „Zprofesionalizovat systém autoškol a zpřísnit prohlídky na stanicích technické kontroly. Rád bych vyvinul systém, ve kterém bychom mohli s řidiči pracovat déle než pouze v průběhu první zkoušky v autoškole.“

Změny ve výuce v autoškolách se už připravují, i když zatím jde spíš o rozpracování směrnice Evropské unie do naší legislativy. Náměstek Toman by však už v lednu chtěl ministrovi předložit reálnou koncepci legislativních prací, které by měly vést ke změnám v autoškolách i na STK.

„Jedna věc je nápad, ale druhá věc je ho prosadit u veřejné i laické veřejnosti, dále na ministerstvu dopravy, ve vládě a rovněž v Senátu. V našem složitém parlamentním systému může být i jeden rok málo. Stanovil jsem si pracovní termín, ve kterém bych chtěl ministrovi dopravy předložit novelu zákona, která by se zabývala problematikou autoškol a STK – řeč je o polovině příštího roku.“

Zpřísňovat se budou i dopravní předpisy. V senátu je novela, která by měla zrevidovat bodový systém a zavést povinné používání zimních pneumatik. Původně se předpokládalo, že by už tato novela mohla řešit osobu blízkou, ale poslanec a šéf expertní komise ministerstva dopravy Stanislav Huml si myslí, že ještě nedozrál čas pro hladké přijetí: „Návrh ještě bude třeba podrobit širší debatě, protože je to opravdu revoluce v právu, hlavně v procesních postupech. Zatím se necítím být jistý v kramflecích, abych věděl, že návrh s nějakým rozumným výsledkem projde sněmovnou. Raději tedy budu dál diskutovat s odbornou veřejností, právníky a případně i ústavními soudci.“

I v nadcházejícím roce tak na motoristy čeká řada změn.

autor: evk
Spustit audio