Zámek na řazení, nebo satelit? Raději oboje

4. leden 2011

Když zloděj bude chtít auto, které si vyhlédl, prostě ho ukradne. Jediné, jak mu to můžeme ztížit a přimět ho, aby to nebylo právě to naše, je odradit ho nějakým zabezpečením. Těch je na trhu spousta a jejich výběr bychom neměli podcenit. Jak se však orientovat, jak vybírat a na co brát ohledy?

Vše se dnes točí kolem peněz, proto i úroveň zabezpečení by měla odpovídat ceně auta. Jenže to není všechno. „Rozhodně bych vybíral zabezpečovací zařízení i podle pravděpodobnosti zájmu zlodějů o daný typ automobilu,“ radí Jiří Dufek z Asociace technických bezpečnostních služeb Gremium Alarm.

Co se krade nejvíc, ví policie. „Je to v návaznosti na počet vozidel v silničním provozu. V České republice jsou to jednoznačně vozidla koncernu Volkswagen, konkrétně modely Octavia a Fabia,“ konstatuje nezpochybnitelný fakt kriminalista Pavel Hanták.

Víme-li, kolik chceme do zabezpečení investovat, máme na výběr z mechanických a elektronických systémů. Předtím bychom si však měli zjistit, jakou slevu na pojistném na konkrétní zabezpečení pojišťovna poskytne. Slevy se pohybují od 5 až do 30 procent. Jakýkoli systém, který si do auta dáme, by měl být, a vlastně musí být, schválen pro dodatečnou montáž. „Rozhodně doporučuji schválené systémy pro provoz, tedy ty obsahující atest ministerstva dopravy 8SD. Optimální je, pokud je zařízení schváleno pro používání od výrobce daného automobilu. Jejich ceny se pohybují od několika tisíc po desítky tisíc korun.“

Montáž by vždy měla provést odborná firma, při jejímž výběru by neměla rozhodovat jenom cena. „Při výběru doporučujeme zohlednit historii firmy. Firmu s kamennými obchody a s určitou historií nejlépe v České republice bych určitě preferoval před ostatními.“

Existují zabezpečení jednoduchého typu, jako je zámek volantu, potom je tu efektivnější a do módy se vracející označování skel, nebo velmi populární zámek řadící páky. „Doporučujeme nejlépe kombinaci všech možných zabezpečovacích zařízení od elektronických až po manuální,“ říká soudní znalec Zbyněk Hozák. „Zamykání řadící páky je z hlediska statistik pojišťoven jedním z nejlepších mechanických zabezpečení vozidla proti krádeži. I tato překážka se dá překonat, ale pro zloděje je to jedna z nejobtížnějších překážek.“

Na opačné straně spektra stojí zástupci elektronického zabezpečení – imobilizéry, alarmy nebo satelitní vyhledávací systémy. „I tento systém překonat lze, jak jsem se doslechl z policejních zdrojů, ale je považován za jeden z nejlepších vyhledávacích systémů. Ze statistik pojišťoven vyplývá, že pokud je vůz vybavený vyhledávacím systémem odcizen, ve velmi brzké době je vypátrán a navrácen původnímu držiteli.“

Nejlepší je tedy kombinace několika systémů, ale také je důležité zlodějům nehrát do karet. „Existuje několik jednoduchých zásad od zabezpečení vozidla až po maličkosti, jako je parkování – budete-li parkovat na odlehlém nebo neosvětleném místě, zvyšujete tím riziko krádeže vozidla,“ uzavírá Pavel Hanták.

Ovšem když zloděj bude opravdu chtít, vaše auto si stejně vezme, s tím je lepší počítat. My můžeme toto riziko pouze snížit. Přece jen je to jen věc a to je třeba mít na paměti.

autor: pgj
Spustit audio