Pro ojetinu do Německa? Omyl!

7. leden 2011

Sháníte ojeté auto se stavem tachometru do sto tisíc kilometrů a do tří let stáří? Budete to mít těžké, dobrých aut je podle odborníků ještě méně než šafránu. Ty, které tu ještě zůstaly, si prý odvážejí Němci. Trend se otáčí! Ne my do Německa, ale Němci pro auta k nám.

Jak Motožurnálu řekl specialista na ojetá auta Aleš Zich z AutoAZ Consulting, za léta své praxe ještě nezažil to, co se v branži děje teď. Když se mu podaří najít ojetý vůz do tří let stáří a sta tisíce kilometrů za dobré peníze, je auto pryč, než u počítače stihne říct švec. „Buď nejsme schopni nalézt odpovídající nabídku za rozumnou cenu, nebo je vůz druhý den pryč,“ říká Aleš Zich.

Dobrých ojetin je prostě málo. Na vině je prý víc faktorů. Jedním z nich bylo neustále zlevňování nových aut za krize, což se pochopitelně promítá i do trhu s ojetinami. Když totiž dnes přijde na bazar člověk, který se tři roky poctivě staral o své kdysi nové auto, a od bazaristy uslyší výkupní cenu ovlivněnou právě tím, jak levná jsou nová auta dnes, tak rovnou uteče a své auto si raději ponechá. Jenže to není vše, co trh s ojetinami ovlivňuje. „V posledních letech je obecným důvodem pokles prodejů nových aut a mírně prodloužená obměna firemních vozových parků, takže celkově je na trhu méně ojetin.“

Obměny aut odložily také mnohé firmy, a to nejen u nás. Mladých ojetých aut, které měly pravidelnou péči, je tedy nedostatek všude. Situace dokonce došla tak daleko, že si Němci jezdí pro auta původem z Čech, což by ještě před rokem znělo jako dobrý vtip. „Poptávka ze zahraničí určitě existuje a dokonce jsou tu i specializovaní prodejci, kteří se už obrátili na naše prodejce,“ potvrzuje Roman Filip, šéf firmy AutoPlus, což je síť prodejen ojetých aut se zárukami koncernu VW.

Právě v těchto sítích, tedy sítích řekněme značkových bazarů, které mají mimochodem skoro všechny značky na trhu, bychom měli hledat, pokud sháníme kvalitní auto. Tak jako to dělají profesionálové ze zahraničí. „Láká je cenový rozdíl mezi kvalitními ojetými vozy u nás a v Německu,“ konstatuje Aleš Zich.

Možná si říkáte, o jakém cenovém rozdílu to mluví? Vždyť přece od roku 1989 platí, že auta se kvůli zisku vozí z Německa. „Ještě do léta se dala z Německa dovézt dvou- nebo tříletá kvalitní ojetina i s finančním ziskem ve srovnání s tuzemskými cenami, ale na podzim jsme poprvé zaznamenali, že ceny těchto vozidel v České republice se dostaly pod úroveň Německa a občas putují na německý trh.“

Pro přehled uvádíme konkrétní přiklad – „dvojková octávka“ kombi. „U tří- až čtyřletých ojetin se v České republice můžete setkat s cenami mezi 270 a 300 tisíci korunami, v Německu za srovnatelné auto zaplatíte minimálně 300 tisíc, takže rozdíl může být 30 až 50 tisíc korun,“ uzavírá Aleš Zich.

autor: pek
Spustit audio