Telefonování za volantem horší než alkohol

21. únor 2011

Co je nebezpečnější – telefonování za volantem, nebo jízda pod vlivem malého množství alkoholu? Zdá se, že odborníci se docela nahlas začínají přiklánět k první variantě. Vždyť ministerstvo zdravotnictví loni vydalo jednoznačné prohlášení, že alkohol do 0,3 promile neovlivňuje řidičské schopnosti. To se ovšem o telefonování nedá říct.

Odborníci stále častěji přicházejí s názorem, že podstatný je obsah hovoru, takže je svým způsobem jedno, jestli řidič přístroj drží, anebo používají hands free. A i proto se uvažuje o výrazném zvýšení sankcí za telefonování při řízení, aby si lidi zvykli, že v autě se nevolá.

Přiznejme si, že asi každý z nás někdy řídil auto a zároveň telefonoval, přesněji měl přístroj v ruce, protože občas není přes hands free dobře slyšet, a tak je lepší mít telefon u ucha. Všichni v té chvíli máme pocit, že auto máme zcela pod kontrolou a jsme schopni sledovat a reagovat na provoz, jako kdybychom netelefonovali. Jenže to není pravda. Reagujeme později. „Měřili jsme řidiče bez telefonu a vyšlo nám, že běžná reakce byla zhruba 0,5 sekundy. Když telefonoval, ať už s telefonem v ruce nebo s hand free sadou, reakční doba se pohybovala kolem 0,8 sekundy. Při psaní textových zpráv byl průměr kolem 1,2 až 1,4 sekundy, ale nejhorší reakční doba dokonce 2,3 sekundy,“ konstatuje Jiří Patera z Polygonu Most.

Test prokázal ještě jednu zajímavou věc – řidiči při telefonování podvědomě zpomalili. „Nejel 50- nebo 90kilometrovou rychlostí, jel pomaleji, ale prodloužením reakční doby řidiče na podnět se výrazně natáhla brzdná dráha. A to je největší problém, přestože o tom řidič ví a rychlost sníží, brzdná dráha velmi naroste.“

Ovšem i kdyby nemusel v takové chvíli reagovat na nějakou nenadálou situaci, pak vytváří problém pro ostatní řidiče. Určitě se vám to stalo také – jedete za někým třeba po dálnici a on najednou nečekaně zpomalí. Chvíli tedy přemýšlíte, co budete dělat, pak se odhodláte ho předjet a zjistíte, že řidič prostě telefonuje. „Testovali jsme situaci na silnici, kdy řidič za jízdy telefonuje s hands free sadou a z ničeho nic začne prudce brzdit. Argument některých lidí je, že prudkým brzděním zkrátí brzdnou dráhu, ale oni už si neuvědomují, že významně ovlivní provoz za sebou, protože ho nevnímají.“

A i proto chce ministerstvo dopravy výrazně zpřísnit trest za telefonování nebo alespoň držení telefonního přístroje. Pokuta by se podle ministerských představ měla pohybovat od 5 do 20 tisíc korun a zároveň by za to mělo být pět bodů, přestože poslanci teď snížili jejich počet ze tří na dva. Podle Jindřicha Friče z Centra dopravního výzkumu by se měl tento postih však rozšířit i na „jiné aktivity“ za volantem.

„Bohužel je běžnou praxí, že zaznamenáme řidiče, kteří telefonují, píší textové zprávy, sledují video na telefonu nebo i na notebooku anebo čtou noviny a knížky. Při řízení není problém toto chování nafotit a zdokumentovat. Proto bych byl rád, kdyby se podařilo podrobněji definovat činnosti, které prokazatelně řidiče rozptylují, a omezit jejich výskyt,“ říká Frič. Přičemž podle některých odborníků mezi tyto činnosti patří také ovládání a sledování autonavigace.

autor: evk
Spustit audio