U silné motorky jsou důležitější zkušenosti než věk

10. březen 2011

Řidičské oprávnění na silný motocykl je v současnosti možné získat v 21 letech. Vládní novela zákona to chce ale změnit a podmínky zpřísnit. S tím souhlasí také většina respondentů naší internetové ankety, celkem 84 procent hlasujících. Jen pět procent lidí by nechalo stávající věkovou hranici 21 let, dalších jedenáct procent hlasujících by dokonce dalo řidičák na silnou motorku mladým lidem hned v 18. Ovšem to by asi ve statistikách přibylo tragických nehod motorkářů.

A tak se o tom vůbec neuvažuje. Ostatně i většina hlasujících , tedy 53 procent, si přeje, aby se řidičáky na silné motorky vydávaly až od 24 let. Stejně tak jako v Evropě, protože současná novela je v podstatě zapracování legislativy Evropské unie do našich zákonů.

„Motorkáři jsou rizikovou skupinou a ve 24je člověk psychicky určitě vyzrálejší než člověk osmnáctiletý. Předpokládáme tedy u motorkářů větší zodpovědnost v silničním provozu,“ vysvětluje důvody zvýšení věkové hranice Karel Hanzelka z ministerstva dopravy. A jak by po přijetí novely mělo zřejmě od ledna vydávání motorkářských řidičských průkazů vypadat? První dvě skupiny zůstávají stejné – AM je možné udělat v 15 letech, A1, tedy řidičák na motorku do 125 ccm, v 16 etech.

„Nově vzniká skupina s označením A2, která je do 35 kilowattů výkonu motoru a podmínkou je věk osmnáct let. Vzniká také skupina A, která je limitována věkem dvaceti let, ovšem s minimální praxí dvou let v nižší skupině, tedy v A2. Pokud ale nemá žádnou motorkářskou praxi, pak si může oprávnění skupiny A nově udělat až ve 24 letech.“

Novela tedy zohledňuje i dosavadní motorkářské zkušenosti. Takže ten, kdo jezdí, si může řidičák na silný stroj udělat vlastně už o rok dříve než doposud, kdy je rozhodující věk 21 let.

„Jsem názoru, že věk by neměl hrát roli. Důležitá je řidičská praxe. U motorkářů bych šel opravdu postupně od nejslabších kubatur do nejsilnějších bez ohledu na věk,“ konstatuje Leoš Tržil, šéf dopravní policie.Také naši přední motocykloví jezdci jsou přesvědčeni, že zkušenost je důležitější. Účastník superbikového seriálu mistrovství světa dvacetiosmiletý Jakub Smrž vnímá zvýšení věkové hranice pro zisk oprávnění na silnou motorku jako pozitivní, přestože z vlastní zkušenosti ví, že to není to hlavní.

„My prodáváme motorky, takže vím, jak funguje praxe. Například přijde dvacetiletý kluk ve věku, který když sedne na motorku, vypadá jako by na ní vyrostl. Pak přijde člověk, kterému je čtyřicet, tváří se, že celý život na ničem jiném nejezdí, pak přizná, že jezdil jen na mopedu a silný motocykl nabourá už při pouhém výjezdu ze dvora. Samozřejmě věk hraje v jistém smyslu svou roli. Čím starší člověk, tím uvážlivější. Ale zaleží jak kdo. Bývá to individuální.“

I Karel Abrahám, kterého za týden čeká premiéra v královské kubatuře světového šampionátu silničních motocyklů, je přesvědčen, že to není jen o věku. „Nemyslím si, že zvýšení věkové hranice je to užitečný krok. V dnešní době, když si mladý kluk koupí například v 18 letech motocykl o obsahu 600 kubických centimetrů, může se na něm zabít stejně jako na silné motorce. Je pravda, že někteří si počkají do jednadvaceti a pak si rovnou bez předešlých zkušeností koupí silnou motorku. Takový motocykl je hodně náročný pro nezkušené motorkáře, ale záleží na rozumu motorkáře. Mně se osobně se líbí také silné motorky, ovšem vím, jak jsou takové stroje nebezpečné na silnici. Já bych to neomezoval víc, než jak je to teď.“

Mimochodem brněnskému jezdci bylo jednadvacet v lednu a řidičské oprávnění na silnou motorku ještě nemá. Na okruzích však bude letos prohánět osmistovkový speciál Ducati.

autor: evk
Spustit audio