Zemní plyn je levnější, ale ani on není zadarmo

21. březen 2011

Benzín i nafta v posledních týdnech zdražují a pravděpodobně zdražovat budou. Důvod je jednoduchý – země produkující ropu se zmítají v neklidu. Vždyť jen v těchto hodinách tolik skloňovaná Libye by za mírové situace dodávala na trh 1,6 miliónu barelů ropy a v těchto dnech je to pouhá čtvrtina. Někteří proto tvrdí, že důvodem, proč hledat alternativy za ropu a její produkty, je právě závislost na těchto zemích.

„Už 40 let se říká, že ropa za 40 let dojde. Realita je však jiná, protože jak víme, zásoby ropy se poměrně zvyšují. Podobná situace je u zemního plynu – v Americe se zemní plyn těží z břidlicových ložisek, proto se zásoby zemního plynu rovněž zvětšují. Tedy není to ani tak situace zaviněná nedostatkem komodit jako spíš potřebou nahradit je z jiných, stabilních zdrojů a nebýt stále závislý na zemích Středního východu,“ popisuje Lubomír Kolman ze společnosti RWE.

Obyčejného motoristu zajímá právě to, že závislost na zemích produkujících ropu a současné nepokoje v nich zvedají cenu benzínu a nafty a tím i pohonné hmoty u jeho čerpací stanice. Proto začíná hledat alternativy. Jednou z těch dostupných je CNG, tedy stlačený zemní plyn. Výpočty říkají, že kilometr s autem na zemní plyn vyjde na jednu korunu, zatímco u běžného auta to je více než dvojnásobek. „Automobil s benzínovým pohonem má spotřebu zhruba 7 l/100 a stejný model s pohonem na CNG spotřebuje 7 m³.“

Pokud litr benzínu stojí přes 34 korun, při udávané spotřebě vyjde kilometr na 2,40 koruny. „Cena 1 m³ CNG se pohybuje od 16 do 17 korun, což je ekvivalent jednoho litru benzínu.“ Kilometr tedy vyjde na zhruba 1,20 koruny a to už je rozdíl. Ovšem řekne-li se ale A, musí se říct B. Originální auto na CNG od výrobce je dražší než auto na benzín. „Jsou automobilky, které produkují auta na CNG, jejichž cena je srovnatelná například s dieselovými auty, ovšem u některých automobilek je cena vozidla zhruba o 50 tisíc korun vyšší,“ doplňuje Markéta Schauhuberová z České plynárenské unie.

Kdo si hlídá domácí účetnictví, toho asi zarazí, že metr krychlový stlačeného zemního plynu je podstatně dražší než stejné množství zemního plynu, který nám proudí doma ze sporáku nebo z kotle. „Plnicí stanice samozřejmě něco stojí, takže do ceny CNG jsou započteny náklady. Zemní plyn je navíc kompresorem stlačován na velmi vysoký tlak 20 MPa, přičemž kompresor musí být poháněn elektromotorem, takže jsou zde započítány náklady na elektřinu.“

Pak je tady možnost natankovat si sám doma, i to však něco stojí. „Existují takzvané pomalu plnící domácí nebo firemní plnicí stanice, které si majitel může zakoupit. Tato jednotka ze standardního rozvodu zemního plynu stlačí plyn na výsledný tlak 20 MPa do zásobníku v automobilu. Doba tankování v tomto případě však trvá šest až osm hodin.“

Cena takové stanice, které se vyrábějí i v České republice, ale neklesne pod sto tisíc korun. Je tedy dobré všechno řádně spočítat – kolik kilometrů najedeme, kolik máme aut a tak dále. Jako vždy: ani úspora není zadarmo.

autor: pgj
Spustit audio