Plavky v zimě, kožich v létě. Je to rozdíl?

4. duben 2011

Je vždy lepší, když má cokoliv jasné a jednoznačné řešení. Lepší vědět, že je něco špatně, než žít v nejistotě. Ovšem kompromisy musíme dělat celý život. A většina z nás volí cestu nejmenšího odporu – je to nejpohodlnější. Obdobně asi budeme smýšlet ve chvíli, kdy se budeme rozhodovat o tom, zda přezout na letní pneumatiky, nebo zůstat na zimních. Argumentů pro i proti je totiž hned několik – bezpečnost, spotřeba a opotřebení pneumatik.

Zatímco zimní pneumatiky jsou u nás povinné, tedy zatím alespoň pro ty, co jezdí v místech, kde je od listopadu do března nařizuje dopravní značka, letní nám nikdo nenařizuje. To je pro mnohé argument číslo jedna. „Zimní pneumatiky v létě opravdu žádný legislativní předpis nezakazuje. Zákon pouze říká, že minimální hloubka vzorku pneumatiky musí být 1,6 milimetru,“ konstatuje dobře známý fakt Karel Hanzelka z ministerstva dopravy.

Takže zůstanete-li na zimních po celý rok, pokuta vám nehrozí. „Z hlediska legislativy neriskují řidiči nic. Z hlediska bezpečnosti riskují jeden závažný faktor, kterým je délka brzdné dráhy. Pokud pominu to, že se zimní pneumatiky mohou sjet rychleji a neřeším tuto ekonomickou otázku, hledisko bezpečnosti by určitě řešit měli, protože délka brzdné dráhy zimní pneumatiky na suché vozovce je v porovnání s letní podstatně delší,“ upozorňuje Milan Hybš ze společnosti Nokiantyres.

Je potřeba mít na paměti, že zimní pneumatika je prostě měkčí a jinak stavěná, protože musí pracovat v daleko chladnějších podmínkách a odvádět zpod kol sníh a břečku, zatímco po zbytek roku na ni čeká tu více, tu méně špinavý či mokrý asfalt. „Zimní pneumatika má naprosto jiné složení směsi a má veliké množství lamelek. Tudíž, když tu pneumatiku rychlou jízdou, předjížděním, zatáčením nebo zpomalováním prohřívám, tak ztrácí adhezi, prodlužuje se brzdná dráha a pochopitelně je auto v zatáčkách hůře ovladatelné,“ varuje šéf zdokonalovacího centra řidičů na Polygonu v Mostě Jiří Patera.

Zimní pneumatika se agresivní a rychlou jízdou víc opotřebovává, pochopitelně to platí i v případě letní, i když ta o něco méně. Při běžné jízdě, například jednou týdně na chatu maximálně předepsanou 90kilometrovou rychlostí ani zimní pneumatice nijak neublížíme. A jak je to se spotřebou? Někteří tvrdí, že u zimních pneumatik roste spotřeba u stejného auta se stejným řidičem až o dvacet procent. Jenže u moderních zimních pneumatik osvědčených a renomovaných značek je to podstatně méně, i když nárůst tady je. Daleko víc si však spotřebu ve vztahu k pneumatikám zvyšujeme sami.

„Celá řada průzkumů a konkrétních měření ukazuje, že dvě třetiny řidičů jezdí na podhuštěných pneumatikách. To ovlivňuje spotřebu v řádu procent, v případě většího podhuštění i desítek procent. Je to jednak vliv valivého odporu, který může vést k úspoře až jednoho litru na sto kilometrech, a vlivem huštění můžeme ušetřit zhruba další litr, litr a půl,“ uzavírá Milan Hybš.agresivní a rychlou jízdou

Zůstat celý rok na zimních pneumatikách je lepší a mnohonásobně lepší než jezdit i v zimě na letních. Je to, jako kdybyste v zimě chodili v plavkách, to dost pravděpodobně zmrznete, v létě v kožichu sice ne, ale příjemně vám taky nebude.

autor: pgj
Spustit audio