Do ojetiny se nezamilujte!

8. duben 2011

Vybírat auto dnes není nic jednoduchého. Prodejci nových i ojetých se předhánějí, aby vás nalákali právě do jejich showroomu nebo bazaru. Ještě předtím nás ovšem čeká samotné rozhodování, co vlastně chceme, co potřebujeme a na co hlavně máme.

Jestli u vás doma výběr a diskuse o novém autě vypadá tak, že vám drahá polovička postupně sdělí, že si můžete vybrat, co chcete, ale že auto musí být černé, když bude černé, takže to bude subaru, a když subaru, tak jedině foreseter, pak máte vlastně na výběr už jen to, zda bude nové nebo ojeté. I tady však můžete naletět, zvláště ve druhém případě. Už v těchto chvílích na nás prodejci v době internetu připravují nejrůznější pasti.

Nákup ojetiny je vždy riziková záležitost. „Situace je taková, že zhruba třicet procent ojetých aut, které se prodávají v České republice, problém mít budou,“ upozorňuje Martin Pajer ze společnosti Cebia, která se na trh s ojetými auty specializuje.

Naletět ovšem můžeme už při samotném výběru. Zpravidla totiž hledáme podle ceny, ať už v novinách či časopisech nebo na internetu, kde si inzeráty řadíme podle výše ceny. „Ta cena může být různá a je někdy uváděná například bez daně z přidané hodnoty. Pokud nejste podnikatel a neodečtete si DPH, tak samozřejmě zaplatíte o 20 procent víc než vidíte v inzerátu. Další věcí je velmi rozšířená praktika uvádění cen při použití finančního produktu. V takovém případě vidíte cenu často o 20 až 30 procent nižší, než zaplatíte u koupě auta v hotovosti,“ varuje Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting.

Po výběru, zásadně několika aut, zpravidla následuje telefonické zjišťování dalších podrobností o nich. „Nepočítejte s tím, že se dozvíte objektivní informace o automobilu. Ty se můžete dozvědět až po prohlídce na místě. Je však dobré upozornit prodávajícího, že si s sebou přivedete někoho, kdo automobilům rozumí. Tím mu vlastně lehce pohrozíte, že tedy nejste úplný laik, který nic nepozná, a možná se pak dozvíte o něco víc.“

Velmi často jsou také používány takzvané volavky, kdy námi vyhlédnuté auto už je jako prodané. „Ten vám obvykle nabídne nějakou alternativu. Například obdobné vozidlo, které je o rok starší, má o přibližně o 20 tisíc kilometrů víc najeto nebo je o deset tisíc korun dražší. Další možností je to, že vám do týdne autobazar přiveze na objednávku srovnatelný vůz za podobné peníze. Na tento způsob bych si dal avšak velký pozor, protože v takových případech se obvykle vyžaduje ze strany prodejců záloha, kterou mnoho důvěřivých kupujících zaplatí a potom se nestačí divit, když za stejné peníze je jim nabízeno vozidlo s jinými, mnohdy horšími parametry,“ uzavírá Aleš Zich.

Triků, jak nás nalákat a pak leckdy doslova oškubat, je však daleko víc. Proto bychom si měli dát pozor na takzvaný syndrom okamžitého nákupu, tedy jednoduše na chvíli, kdy se do nabízeného auta zamilujeme bez ohledu na jeho chyby. Vždyť je to stejné jako s partnerem, toho nevhodného se také nezbavujeme zrovna snadno.

autor: pgj
Spustit audio