Okénka, nebo klimatizace?

23. srpen 2011

Teploty nad 30 °C si letos daly na čas. Zatímco v uplynulých letech jsme byli zvyklí, že pravidelně přicházely s příchodem prázdnin, letos opravdové letní dny přinesl až závěr srpna. A řidiči trpí! Když totiž venkovní teploty překročí třicítku, uvnitř zaparkovaného auta může být klidně dvojnásobně vyšší teplota a vyjet v takových podmínkách není nic příjemného.

S vedrem v autě se dá v podstatě bojovat jen několika málo způsoby. Majitel kabrioletu stáhne střechu a má po problému, ale ti, kteří tu možnost nemají, mohou buď otevřít všechna okna, nebo pustit klimatizaci. Každému vyhovuje něco jiného, ale v zásadě lze říct, že otevření okének je nejlepším řešením při krátkých cestách po městě, kde by ani sebevýkonnější klimatizace nezvládla interiér vychladit. Krátké jízdy tedy vyřešíme přirozeným odvětráním.

U klimatizace je dobré vědět, jak pracuje. „Když si v autě nastavíte určitou teplotu a větrák zapnete na nejnižší rychlost, vzduch z průduchů má zhruba 4 až 5 °C a relativní vlhkost 33 procent. V okamžiku, kdy při stejné teplotě pustíte větrák na nejvyšší rychlost, teplota vzduchu vzroste na 10 až 11 °C a relativní vlhkost na 55 procent,“ vysvětluje Tomáš Tichý ze společnosti Normfest.

Pustit klimatizaci naplno je tedy možná v první chvíli příjemné, ale prudké zchlazení interiéru neudělá organismu dobře. „Pokud je klimatizace výkonnější, nemělo by dojít k tomu, že při venkovní teplotě například 30 °C zchladíme interiér na 16 °C. To je velký skok. Je to určitá prevence proti onemocnění horních cest dýchacích, jejichž sliznice reagují na změny teploty velice rychle,“ říká doktor Jaroslav Větvička.

Rovněž bychom si měli dát pozor na rozdíl teplot venku a uvnitř auta. Ten by neměl být větší než 7 až 10 °C. „Při teplotě 30 stupňů je snesitelné ochladit interiér na 18 až 20 stupňů. Pokud je venku třeba až 35 stupňů, což u moře není problém, interiér by neměl být chlazen na méně než 23 stupňů.“

Důležité je, v jakém stavu je klimatizace. Ve vedrech na ní jsou kladeny nejvyšší nároky a vzniká v ní také daleko více kondenzátu. Jestliže jsme ji před sezónou nevyčistili, hrozí posádce i dlouhodobé zdravotní problémy. „Bylo zjištěno, že částečky – nejen mikroorganismy, ale různé mechanické částečky, pyly a prachy, dokážou alergizovat. To platí nejen o klimatizaci, ale o celé větrací soustavě,“ dodává Jaroslav Větvička.

Nejde však jen o stav a čistotu klimatizace. V těchto dnech totiž opravdu můžeme ulehnout s katarem horních cest dýchacích, a to jen proto, že jsme našemu tělu dali častým a prudkým střídáním teplot pořádně zabrat. Přece jen je lepší potit se chvíli v autě než týden či čtrnáct dní doma v posteli.

autor: pgj
Spustit audio