S autem na plyn do garáže zcela legálně

4. říjen 2011

Jako pravidelní čtenáři webu Motožurnálu jistě víte, že zemní plyn se nepoužívá jen k topení nebo vaření, ale že na něj jezdí také auta – ať jsou to nákladní, která vozí například komunální odpad, nebo autobusy či osobní vozy. Do roku 2020 jich v Evropě bude prý celkem 23,5 miliónu, v Česku asi čtyři sta tisíc.

Mají to být právě auta na zemní plyn, která budou třetími nejrozšířenějšími po pohonu na benzín a naftu. Přesto v Česku dosud nemohla tato skupina aut zajíždět do veřejných podzemních garáží. „Ve většině zemí Evropské unie je to dovoleno, u našich nejbližších sousedů, kterými jsou Německo, Rakousko a Slovensko, mohou vozy s pohonem na zemní plyn parkovat úplně všude,“ říká Markéta Schauhuberová z České plynárenské unie.

Úplně všude mohou auta parkovat už i u nás. „V České republice mohou od 27. září auta na zemní plyn parkovat ve všech garážích,“ pokračuje Schauhuberová. Jde zejména o podzemní garáže, kam doposud auta na CNG nemohla – tedy pokud jim to provozovatel vyloženě nepovolil. Teď jim to naopak musí v případě, že by jeho garáže byly staršího data a nesplňovaly větrací normy, přímo zakázat. Jenže není pro to důvod. Plynová auta jsou podle jeho zkušeností bez problémů. „Není jich tolik. Někdy se řidič nahlásí, že má v autě zemní plyn, ale nikdy s tím nebyl problém,“ popisuje z praxe Vítězslav Vostatek z parkovacího domu Eltodo.

Pravda, osobních aut na zemní plyn v Česku skutečně mnoho nejezdí. Ovšem pokud do součtu všech CNG vozidel zahrnete i nákladní auta svážející komunální odpad a také autobusy na zemní plyn, celkové číslo je optimističtější. „V současné době je v České republice přes tři tisíce vozidel na zemní plyn. Do roku 2020 očekáváme, že jejich počet vzroste na čtyři sta tisíc,“ dodává Markéta Schauhuberová.

To logicky znamená, že se bude muset zrychlit i výstavba infrastruktury. „Zatím je v České republice 50 stanic na stlačený zemní plyn, z toho 34 veřejných. Existují i malé domácí stanice, které si motorista může zakoupit a umístit na vlastní pozemek – je jich zhruba sto.“

Bohužel tyto domácí plničky zůstávají pořád velmi drahé, stojí zhruba 120 tisíc korun. Několik let slibovaný dotační program některé z plynárenských společností, který by uměl přiblížit tato zařízení běžným lidem, zatím stále neběží. Je to škoda, protože když teď padly problémy s parkováním, je právě chabá infrastruktura jediným slabým místem aut na zemní plyn. Možná to ale ve vašem případě vyváží některá z deklarovaných výhod. „Hlavní výhodou je samozřejmě cena CNG, tedy stlačeného zemního plynu – jeden kubík, což odpovídá jednomu litru benzínu, vyjde na 16 nebo 17 korun. Náklady na provoz jsou tedy poloviční, ujetý kilometr vyjde zhruba na korunu,“ uzavírá Markéta Schauhuberová.

Dojezd osobních aut na zemní plyn bývá zpravidla větší než u vozů obyčejných, protože ke vzdálenosti ujeté na plyn se přičítají i kilometry ujeté na benzín, protože nádrž na benzín ve voze zůstává.

autor: pek
Spustit audio