U zimních pneu je důležitý věk i hloubka dezénu

18. říjen 2011

Přesně za 14 dní začne platit nová povinnost. Motoristé budou muset sledovat počasí, aby měli auto správně obuté – pokud bude souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy anebo se dá takové počasí na silnici očekávat, pak musí mít auto zimní pneumatiky.

Zákon zároveň říká, že pneumatiky musejí být na všech kolech a jejich dezén musí být minimálně čtyři milimetry vysoký. Podle odborníků bychom však měli myslet i na stáří zimní pneumatiky – hranicí je zhruba pět let. Zimní pneumatika má oproti letní víc lamel, má tedy na první pohled výraznější vzorek, a zároveň je vyrobena z měkčí směsi. Pryž, ze které je vyrobena, však na vzduchu stárne a její vlastnosti se mění, a to bez ohledu na to, jestli pneumatiku používáte, nebo ne. Právě proto je velmi důležitý její věk.

„Dá se říct, že pneumatika starší čtyř let by mohla nést určité známky poškození, konkrétně její zpuchření. Jestliže je však pneumatika dobře skladována, může i po čtyřech letech jevit standardní známky opotřebení. Důležité je skladovat pneumatiky v tmavém prostředí, abyste zabránili kontaktu s ultrafialovým zářením a tím zabránili takzvanému puchření pneumatiky,“ upozorňuje pneumatikářský odborník Rudolf Smutný.

Rozhodující tedy není, kdy jste pneumatiku koupili a poté používali, ale kdy byla vyrobena. To se dá zjistit pohledem na takzvané číslo DOT, které je uvedeno na bočnici kola – jsou to čtyři čísla v rámečku. „Je tam týden a rok – například hodnota 1010 znamená, že pneumatika byla vyrobena v desátém týdnu roku 2010,“ odhaluje tajemství data výroby Boris Tománek ze společnosti Goodyear. Podle výrobců by pneumatika měla na skladě ležet maximálně rok, pak už by měla jít do provozu. Především při nákupu pneumatik na internetu je proto velmi důležité zkontrolovat, jestli jste náhodou nekoupili zajíce v pytli, protože tříletá, byť nově koupená pneumatika už za rok bude ztrácet své vlastnosti, především se bude snižovat přilnavost.

Pro bezpečnou jízdu na zimních pneumatikách je důležitá hloubka vzorku. Nové kolo má zhruba osm milimetrů, přičemž to, za jak dlouho se sjede na polovinu, ovlivňuje hodně věcí. Vedle počtu najetých kilometrů je to především styl jízdy. „Každý člověk jezdí trochu jinak. Kdo jezdí rychle, sportovně, pneumatiky mu nevydrží tak dlouho jako při poklidném stylu jízdy nebo cestování po dálnici. Dalším faktorem je skladování pneumatik a také jejich údržba,“ říká Jan Petrů ze společnosti Auto Pneu Vulkan.

Hloubku dezénu u značkových pneumatik hlídají můstky nebo barevné drážky, které upozorňují na kritickou hranici, tedy čtyřmilimetrovou hloubku. „V okamžiku, kdy je vzorek pneumatiky na úrovni můstku, je to signál, že pneumatika je na hranici životnosti. Na některých typech zimní pneu jsou pomocné prvky, které indikují minimální zákonnou hloubku vzorku. Lze to dobře vidět na pneumatice ve chvíli, kdy je kolo v plném rejdu,“ radí odborník na pneumatiky Jaroslav Braňka.

Existují i hloubkoměry, ale může stačit i pravítko nebo jednoeurová mince, kterou vložíte do drážky kola. Pokud uvidíte zlatý proužek na minci, pak dezén vašeho zimního kola je už na hranici použitelnosti.

autor: evk
Spustit audio