Nízký vzorek na pneu znamená potíže

1. listopad 2011

Přestože od 1. listopadu jsou v Česku povinné zimní pneumatiky, podle aktuálního průzkumu jednoho předního internetového obchodu ještě zdaleka nestihli přezout všichni. Pneuservisy čeká ještě zhruba 40 procent těch, kteří u nich mají uskladněny zimní gumy z loňska.

Už mnohokrát jsme vám v Motožurnálu vysvětlovali, proč je důležité hlídat stáří gumy. Měla by být mladší čtyř let, jinak směs ztvrdne a pneumatika ztrácí přilnavost. Na výšce vzorku pak už moc nesejde. Datum výroby pneumatiky najdete na bočnici. „Zimní pneumatika, která má výšku vzorku osm až devět milimetrů, funguje jinak než pneumatika s tří- nebo čtyřmilimetrovým vzorkem. Nemůžete od ní očekávat to, co od pneumatiky v plné kondici,“ vysvětluje majitel pneuservisů Pavel Procházka.

Ti, kteří se před sezónou rozhodli obout gumu sice s malým vzorkem, ale stále ještě legálním, řekněme pětimilimetrovým, si musejí dávat pozor zejména na vodě a posléze i na sněhu. „Z pohledu valivého odporu problém není, to je hlavně otázka vody a záběru pneumatiky na sněhu.“ Záběr bude omezený a na vodě je třeba jezdit dramaticky pomaleji. Proto by se vyplatilo nechat takovou gumu spíš až na jaro. „Pokud bych je na auto i přesto nasadil, jezdil bych na nich jen do chvíle, kdy by přišla tuhá zima, a potom bych zakoupil nové.“

Hloubku vzorku měříme jen v místě, kde je vzorku nejméně. „Postupujte stejně jako policie, ta také nebude hledat místo s nejvyšším vzorkem, ale s nejnižším,“ uzavírá Pavel Procházka.

Hloubku můžete změřit sirkou, párátkem nebo třeba mincí. Platí, že většina řidičů v zimě jezdí méně než v létě, a proto zimní gumy vydrží déle. Proto také stále víc řidičů poměrně rozumně dojíždí zimní i v létě. Zimní směs jako taková však ubývá zhruba stejně jako u letních gum, neplatí, že by se zimní pneumatiky nesjížděly rychleji.

autor: pek
Spustit audio