O prodeji aut se stočeným tachometrem bazary vědí

8. prosinec 2011

Obchod s ojetými auty zdánlivě prochází určitou očistou. Velké autobazary nabízejí třeba sedmidenní garanci výměny zakoupeného vozu nebo certifikát nezávislé společnosti na počet ujetých kilometrů. Jako facka pak může působit v kupní smlouvě k vozu klauzule, která se od hodnot uvedených na tachometru výslovně distancuje.

Začneme tím nejdůležitějším – pokud se ve smlouvě o koupi, v protokolu ke kupovanému autu nebo kdekoliv jinde v dokumentech, které se u vybraného auta chystáte podepsat, objeví například informace „stav tachometru nezjištěn“ nebo „stav skutečně najetých kilometrů nemusí odpovídat tachometru“ a podobné relativizující formulace, auto raději nekupujte. Leda by bylo skutečně ve vzorném technickém stavu a zároveň za výhodnou cenu. Autobazar vám totiž právě nabízí vůz, o kterém sám minimálně předpokládá, že by mohl mít stočený tachometr, nebo si toho je přímo vědom.

„Problémem bývá, že tuto skutečnost zjistíte až po té, co si vůz vyberete, vyzkoušíte, prohlédnete a souhlasíte s finančními podmínkami koupě – pokud tedy smlouvu nebo předávací protokol vůbec čtete, což zákazníci často nedělají. Představte si tu situaci, jak se na nové auto těšíte a najednou před vámi leží smlouva s těmito údaji a navíc vám pracovník autobazaru vysvětluje, že to tak mají uvedeno ve všech smlouvách, že je to tam jen pro jistotu. Většina lidí pak smlouvu pod tímto dojmem podepíše,“ vysvětluje Aleš Zich, specialista na nákup ojetých aut ze společnosti Auto AZ Constulting, která se zabývá nezávislým poradenstvím.

Nevěřte prodejci ani reklamě a prověřujte

Psychický tlak na kupujícího ještě umocňuje reklama, která ho ujišťuje, že tachometry aut daného bazaru jsou prověřeny nezávislými odborníky. Jenže na to pozor! „Aby bazar měl kompletní nabídku vozidel, nevyhne se tomu, aby v ní byla určitá část manipulovaných vozidel. Z našich zkušeností vyplývá, že jsou si toho vědomi, a proto hledají všelijaké způsoby, jak se vyhnout případné odpovědnosti, pokud by došlo ke sporu,“ upozorňuje Zich.

Pokud tedy zamíříte do bazaru, který se pyšní certifikáty, a přesto budete mít ve smlouvě klauzuli, která relativizuje stav tachometru, buďte si jisti, že toto konkrétní auto prostě není v pořádku, přestože se vám jinak může moc líbit. Jinak by totiž onen certifikát logicky mělo. Pokud o něj přesto budete stát, chtějte po bazaru vysvětlení, proč v případě vyhlédnutého vozu mají pochybnosti o stavu tachometru.

„Nedotazoval bych se na to, jak je to obecně s jinými vozy v jejich bazaru, ale ptal bych se na konkrétní vozidlo a žádal bych jasné doložení kilometrového nájezdu – například prokazatelnou a ověřitelnou servisní knihou a dalšími záležitostmi, kterými lze ve většině případů kilometrový nájezd skutečně prověřit. Na druhou stranu, zákazník si může potvrdit, že kolem daného vozu jsou opravdu nejasnosti a může tak k němu po koupi přistupovat,“ uzavírá Aleš Zich.

autor: pek
Spustit audio