Bezpečná jízda na sněhu vyžaduje několik zásad

5. leden 2012

Řada řidičů se dnes dočkala nepříjemného probuzení. Zatímco Pražáci viděli letos sníh maximálně v televizi, ve vyšších polohách není ani přes mírnou zimu zase tak výjimečný. Dnes to konečně na řadě míst začalo vypadat tak, jak v lednu má. Sníh byl všude, i na silnicích, a tak jsme pro vás připravili školu jízdy na sněhu.

Sníh na silnici dělá řidičům nejeden problém. Na jednu stranu sice zpočátku zakryje špínu městských ulic, ale na druhou stranu na řidiče připraví pasti jak na mamuta. Ukryjí se pod ním totiž třeba zrádné tramvajové koleje nebo přechod natřený saduritovou barvou.

„Ideální je jezdit v místech, kde to znám a vím, že jen mokrá dlažební kostka je velmi kluzká. Pokud se chystáte předjíždět na sněhové tříšti a vjeli byste při tom na tramvajové koleje, může to vůz nasměrovat do jiného směru. Nebezpečí hrozí i v situaci, kdy se snažíte zabrzdit na přechodu pro chodce natřeném saduritovou barvou. V tomto období je na nich adheze minimální,“ vysvětluje šéf zdokonalovacího centra řidičů při Polygonu Most Jiří Patera.

Právě přechody a jejich okolí jsou velmi rizikové. Na to by neměli zapomínat ani chodci. Auto prostě nedokáže na zasněžené silnici zastavit jako v létě za sucha, ale změní se na sáňky. Řidič by se tedy k přechodu měl blížit výrazně pomaleji a chodec by měl počítat s větším prostorem pro případné zastavení vozu.

Vyjeté koleje jsou v mrazu nebezpečné

Vyjedete-li mimo město, budete se při větším množství sněhu potýkat s vyjetými kolejemi. Nabízí se tedy otázka, zda jet v nich, nebo mimo ně.

„Pokud se bude teplota pohybovat kolem nuly, je lepší jet ve stopě, protože nebude zmrzlá. Ovšem jestliže je vyjetá stopa zmrzlá, je velice nebezpečná a v takové chvíli je asi lepší jet mimo ni. Potom je nutné jet daleko opatrněji, ale na druhou stranu lze počítat se standardním zpomalením vozu. Na vyjeté stopě mohou být totiž místa s prosvítajícím asfaltem, s ujetým sněhem, dokonce s ledem a předvídavost při brzdění musí být mnohem větší,“ popisuje Patera.

Zatímco jeden má dost času a trpělivosti se ploužit za pomalejším kamiónem nebo opatrnějším řidičem, jiný se bude za každou cenu snažit předjet. Za předjíždění však můžete zaplatit nejvyšší cenu, proto si raději rozmyslete, jestli vám to za to stojí.

„Důležité je s předstihem dát znamení o změně směru jízdy a plynule se řadit do levého pruhu. Ideální postup je rozjet auto do příslušné rychlosti, sešlápnout spojku a nechat kola se sama odvalovat nezávisle na motoru,“ říká Patera.

Sešlápnutá spojka dělá divy

Takový manévr je potřeba umět a bez patřičného soustředění a nácviku ho zvládne málokdo. Navíc máte za sebou teprve polovinu manévru. Stejným způsobem s dostatečným odstupem od předjížděného auta se vracíte zpět.

Je potřeba mít na paměti, že rozdílná výška sněhové pokrývky auto snadno rozhodí. Proto byste například přes vyjeté koleje měli přejíždět už se sešlápnutou spojkou. Ta pomůže i ve chvíli, kdy se auto začne pohybovat jiným směrem, než máte v úmyslu.

„Základem je vyšlápnout spojku, když dojde ke smyku, a snažit se auto uřídit – díky vyšlápnutí spojky se auto zklidní a kola mohou opět získat přilnavost. Když vám to však uklouzne, nesnažte se ještě víc točit volantem, aby auto zatočilo, naopak musíte začít volantem točit na druhou stranu, tedy kontrovat,“ radí pětinásobný mistr republiky v rallye Václav Pech, který má se zvládáním smyků zkušeností na rozdávání.

Nestihnete-li zachytit smyk v jeho počátku, šance na jeho úspěšné vyřešení s přibývajícími milisekundami prudce klesají.

autor: pgj
Spustit audio