Jak se správně starat o své auto? A jak často?

5. březen 2019

Každý den se v Česku za pěkného počasí umyje v myčkách až 50 tisíc aut. Jakmile se udělá hezky, řada z nás se rozhodne dopřát svému autu potřebnou péči, a to bychom měli udělat zvláště na začátku motoristické sezóny. Správně vybraný program může pomoci ochránit lak našeho auta před prachem a štěrkem, který na silnicích po zimě zůstal. Každý ale k péči o své auto přistupuje jinak.

„Všechno si na autě provádím sám. Když si ho navoskuju, najdu na něm i různé praskliny nebo oděrky od kamínků, které potom můžu zabarvit,“ popisuje jeden z řidičů. Málokdo ovšem má na tohle čas nebo ho to baví. Častěji počkáme na hezké počasí.

Základní otázka potom zní – jak často auto mýt? Záleží samozřejmě, kde a nakolik s ním jezdíme, ale pro běžného motoristu platí: „Záleží to na frekvenci, jak jezdíte, do jakého počasí se s automobilem dostanete. Mytí dvakrát za měsíc však bohatě stačí,“ jak tvrdí Jaroslav Zmek z Christ Wash systém.

Čtěte také

Dnes každý hledí na korunu, a tak řada lidí volí nejlevnější programy, ale to lakům novějších aut nesvědčí. „Řidič by měl preferovat myčku, kde je vysokotlaké předmytí – portál z auta umyje všechny abrazivní částice. Zbytková nečistota se potom umyje bez toho, aby došlo k abrazivnímu poškození,“ upozorňuje Jaroslav Zmek.

Nejčastěji pak k poškození laku dochází kvůli příliš opotřebovaným kartáčům. Většinou totiž narazíme na dobře známé žíně. „Musíme dávat pozor na to, aby koncové roztřepení žíní nezůstávalo na autě. Protože jestli na materiálu kousky roztřepení schází, může se poškrábat vrchní transparentní lak vašeho vozu,“ varuje.

V takovém případě se můžeme zeptat, kdy byly kartáče měněny. Mění se většinou po třech až čtyřech letech provozu. Nebo můžeme hledat myčku, kde používají pěnový materiál nebo látkové kartáče, připomínající domácí mop. Čas od času laku našeho auta prospěje také vosk.

„Voskování bychom měli použít zejména v jarním období, potom v létě a později ještě na podzim. Ale pokud jsem mluvil o tom, že by se auto mělo umýt dvakrát měsíčně – vosk by se měl použít každé třetí umytí,“ říká Jaroslav Zmek. Chrání totiž lak před drobnými nečistotami.

Mytí auta z pohledu obsluhy myčky

Čtěte také

To byla teorie, a co praxe? Přesuňme se k jedné vyhlášené myčce nedaleko Zdib. Jaká auta, že se špíny zbavují nejhůře? „Jednoznačně černá. Na černé je vidět úplně všechno. Auto se musí ještě ručně doleštit, aby se lesklo,“ konstatuje obsluha Libor Charvát. Jsou pak místa, která prostě myčka nedokáže dokonale umýt.

„Řekl bych, že je to hrana pátých dveří. Neumytá voda tam stéká a míchá se tam s čistou. Je to asi jediné místo, kde nečistota zůstává,“ přemýšlí Libor Charvát. Záleží pak na tvaru karoserie a typu auta. A co se myje nejhůř? „Z běžného provozu to bude hmyz – v létě nalepený a zapečený,“ říká.

Samozřejmě, nepočítaje off roady, které právě vyjely odněkud z terénu. Ty je lepší nejprve z nejhoršího umýt ručně v mycím boxu. Ostatně, tento způsob mytí je kvůli ceně mezi lidmi stále populárnější.

autor: pgj
Spustit audio