Jak zvýšit propustnost uzavírek až o 50 procent? Dodržujte zip

17. duben 2013

Uzavírky, kolony a čekání. To je obrázek současných dnů, kdy se rozběhly opravy silnic prvních tříd. Zanedlouho se přidá i modernizace dálnice D1. Už za pár dní se začne pracovat na polovině z celkem 35 letos opravovaných kilometrů. Proto bude velmi důležité, aby se řidiči plynule řadili do provizorních jízdních pruhů před uzavírkou.

Bohužel jak ukazují zkušenosti, pravidlo zipu naši motoristé zatím příliš neumějí.

„Ne vůbec. Mám pocit, že ho řidiči u nás neznají. Velmi zřídka se mi stane, že bych toto pravidlo viděla v praxi. Většinou je to spíš tak, že se každý cpe, jak může.“
„Přijde mi, že se pravidlo zipu teprve dostává lidem pod kůži, ale mohlo by být lépe značeno.“
„Je tu džungle. Kdo má silnější nervy, zařadí se.“
„Několikrát jsem byl svědkem toho, že kilometr před zúžením jely dva kamiony souběžně vedle sebe a nic je nezajímalo. V okamžiku, kdy se snažíte vymoct právo přednosti vzhledem k zipu, tak se vám může stát, jako mě už několikrát, že budete natlačeni na středová svodidla, protože dotyčný řidič si myslí, že ho předjíždíte,“ odpověděli řidiči dotázaní v naší anketě.

Přitom právě pravidlo zipu je geniální v tom, jak krásně a jednoduše usnadňuje souběh dopravy ze dvou do jednoho pruhu a hlavně zvyšuje plynulost jízdy. „Díky střídavému řazení v místě zúžení se může propustnost tohoto místa zvýšit až o padesát procent. Znamená to tedy, že v koloně strávíte polovinu času, ovšem za předpokladu, že se řidiči naučí toto jednoduché, ale účelné pravidlo používat v praxi,“ zdůrazňuje Zuzana Ambrožová z nadace BESIP.

Tolik let a stále ho neumíme používat

Pravidlo zipu je v našich zákonech už 13 let, přesto s ním mají mnozí problémy. K tomu, abychom mohli použít pravidlo zipu, nebo přesněji střídavé řazení, musí být splněny dvě podmínky.

„Musí jít o snížení počtu jízdních pruhů a druhou podmínkou je souběžná jízda, kdy v obou pruzích vzniknou souvislé proudy vozidel. V takovém případě mají řidiči povinnost se před překážkou řadit střídavě po jednom do zbývajícího prostoru,“ vysvětluje instruktor autoškoly Jiří Dovrtěl.

Prostě jako když zapínáte zip – zoubky se spojují také až na konci, tedy těsně před překážkou. Jenže právě to mnozí řidiči stále nechápou.

Jeďte až ke zúžení, až pak se zařazujte

„Řidiči dělají velmi často tu chybu, že se do průběžného jízdního pruhu řadí zbytečně brzo. Potom pochopitelně vzniká v průběžném pruhu dlouhá kolona, zatímco v pruhu, který je uzavřen, je prostor pro ty řidiče, kteří se snaží předjet co nejvíce aut za každou cenu,“ popisuje Dovrtěl.

Stále častěji můžeme před uzavírkami vidět i dopravní značku, na které je střídavé řazení celkem logicky vysvětleno. Bude také před úseky, které se na dálnici D1 budou modernizovat. Jenže ne vždy. V některých dnech se totiž budou směry jízdy přehazovat i několikrát za den, a to tam značka nebude. „U krátkodobých uzavírek v řádu několika hodin hraje každá značka roli,“ uzavírá Milan Dont z ministerstva dopravy.

Takže to bude především na řidičích, aby na pravidlo zipu při uzavírkách nezapomínali.

autor: evk
Spustit audio