Koupě ojetého auta na LPG si vyžádá další investice

12. březen 2012

Koupit ojeté auto je dnes věda. Nejenže musíte najit takové, které se vám bude líbit, ale navíc nesmí mít stočený tachometr, pokud možno by mělo mít jasnou servisní historii a původ. Když se navíc rozhodnete, že chcete auto na LPG, máte o starost navíc.

Po kontrole původu vozu, příslušných dokladů a jeho historie, zda-li stav tachometru odpovídá skutečně najetým kilometrům, přijde řada i na záležitosti plynového pohonu. Měli byste se zajímat o to, kdo přestavbu prováděl, zda přímo výrobce auta, nebo byla provedena dodatečně. Každé auto na plyn musí mít doklady, z nichž lze vyčíst, jak byly dodržovány a kdy byly provedeny revizní prohlídky, způsob a četnost údržby a životnost nádrže.

„Největší investicí do ojetého plynového auta je výměna nádrže. Její životnost je deset let od data výroby, které je uvedeno buď na nádrži, nebo v dokladech od LPG systému. Cena výměny se pohybuje kolem osmi tisíc korun včetně práce. Ovšem je třeba připočíst také výměnu příslušenství jako bezpečnostních a pojistných ventilů. Výměnu nádrže je pak potřeba zapsat do velkého technického průkazu,“ říká Tomáš Hanzl z LPG Klubu.

Pokud jde o správné otestování pohonu na plyn, vyžadujte delší kontrolní jízdu, aby měl motor čas se ohřát a na plyn se ujela větší vzdálenost než třeba jeden kilometr. „Obecně platí, že novější systémy se sekvenčním vstřikováním startují vždy na benzín a po zahřátí motoru na 30 až 40 stupňů dojde k automatickému přepnutí na plyn. To by mělo být signalizováno světelnou indikací na přepínači, případně doplněno akustickým signálem,“ popisuje Hanzl.

Auto důkladně projeďte!

Měli byste také vyzkoušet všechny režimy, takže například také sešlápnout plyn až na podlahu a prudce akcelerovat jako při předjíždění. Právě tady se často projeví nevhodné řešení dodatečné plynové přestavby, protože řídící jednotka si s požadavkem na prudký nárůst výkonu neporadí. Zjistit to až ve chvíli, kdy budete potřebovat rychle předjíždět, by mohlo být už příliš pozdě. Na druhou stranu, v případě spolehlivé údržby se nemusíte LPG bát ani v ojetém autě.

„Moderní a kvalitní systémy zvládnou ujet bez údržby sto až dvě stě tisíc kilometrů. Například levnější systémy z Polska nebo Turecka vydrží dvacet nebo třicet tisíc kilometrů, ale potom už je potřeba vyměnit například vstřikovače a provést další servis. Naopak na kvalitní systém dostanete běžně záruku na sto tisíc kilometrů, ale klidně vydrží i dvě stě tisíc,“ uzavírá Tomáš Hanzl.

Je však třeba mít také na paměti, že ten, kdo si auto na LPG pořídil před námi, si ho nepořizoval pro cestu jednou týdně na chatu a zpátky. Proto byste zvlášť u těchto aut měli dát pozor na úpravu stavu najetých kilometrů na tachometru.

autor: pgj
Spustit audio