O vozidlo po povodních je třeba se postarat co nejrychleji!

3. červen 2013

Povodně těchto dnů zatopily nejen pole a domy, ale také auta, která jejich majitelé nestihli odklidit do bezpečí. V prvé řadě se samozřejmě po opadnutí vody staráme o střechu nad hlavou, ale ani pokud jde o auto, neměli bychom s jeho vyčištěním otálet.

„Je velmi důležité započít čisticí proces téměř okamžitě, aby se nezačaly projevovat hnilobné procesy, které způsobují zápach charakteristický pro vozidla, která byla zatopená,“ doporučuje Vítězslav Černík z DEKRY. Bylo-li auto zaplaveno jen po podlahu, stačí prakticky jen správně ošetřit výfuk.

Čtěte také

„Voda není čistá, je s kaly – můžou se usazovat na stěnách výfuku, tomu nevadí, ale vadí katalyzátoru, případně filtru pevných částic. Tyto komponenty je nutné posléze rozebrat a vypláchnout čistou vodou, která bude po nastartování motoru vyfoukaná ven,“ radí Jan Karnolt, školitel mechaniků Fordu.

Auto zaplavené po prahy přežije i několikadenní zaplavení, ale když voda zaplaví i motor, výrazně roste riziko jeho následného mechanického zničení.

„Zátopová voda vždy obsahuje abrazivní částice – pokud se dostanou mezi vzájemně se pohybující části, začnou vydírací proces a součástky se velmi rychle opotřebují. Může dojít k následné havárii motoru či převodovky,“ popisuje Vítězslav Černík.

Proto je důležité u zaplaveného auta vyměnit olej v motoru i převodovce, ale i další náplně, včetně brzdové kapaliny. Doporučit lze také výměnu veškerých filtrů. Současná auta jsou plná elektroniky a elektroinstalace. Ta je sice proti běžnému namočení chráněna, ale zatopení auta je něco jiného.

Čtěte také

„Voda se nedostane přímo do nějakých svazků, do kabelů a těchto komponentů, ale zatéká a prosakuje spoji, konektory, které jsou obecně uznávané jako vodotěsné – platí to pouze u ostřiku vodou, ne u záplavy. Jakmile voda stojí, má čas třeba dva nebo tři dny, začne prosakovat konektory,“ varuje Jan Karnolt. Proto je potřeba hlavně konektory pořádně vysušit a ošetřit.

„Všechno rozpojit, postříkat například kontaktolem – odpuzuje vodu – poté nechat vyschnout a před opětovnou kompletací zase postříkat vodoodpudivým prostředkem,“ radí Jan Karnolt.

Samostatnou kapitolou jsou moderní auta vybavená řadou řídících jednotek. Obecně platí, že větší šanci na záchranu mají auta s minimální elektrovýbavou, tedy v případě benzínových vyrobená zhruba do roku 1990 a u naftových do roku 1995.

autor: pgj
Spustit audio