Pojišťovny mají na zimní pneu různý metr

13. říjen 2011

1. listopadu začne platit novela zákona, která přikazuje použití zimních pneumatik za zimních podmínek. Motoristé tak mají na výběr, jestli budou riskovat, nebo raději už na začátku listopadu přezují. My jsme zjišťovali, jak se na novinku v zákoně chystají pojišťovny.

Připomeňme, že od 1. listopadu do 31. března se celoplošně zavádí povinnost použití zimních pneumatik s minimálně čtyřmilimetrovým vzorkem u všech aut do 3,5 tuny, a to v případě, že na silnici je souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy. Poněkud kontroverznější varianta je, že na autě musí být zimní pneu, pokud se vzhledem k povětrnostním podmínkám dá předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, ledu a námrazy. Mimochodem podle našich informací by se během týdne mělo vyjasnit, co přesně je tím myšleno, aby i policisté věděli, za jakých okolností jde o porušení zákona.

Vraťme se však k pojišťovnám. Nejen odborníci předpokládali, že právě ty budou hlavní silou, která přinutí motoristy jezdit v zimě vždy na zimních pneumatikách. Jenže až na dvě výjimky pojišťovny zatím nevidí důvod ke speciálním pneumatikářským bonusům.

„Předpokládáme, že lidé chtějí jezdit bezpečně, tedy na zimních pneumatikách, a chtějí mít levnější pojistky – ty získají díky bonusům za bezeškodní průběh pojištění,“ nastiňuje Václav Bálek z pojišťovny Allianz myšlenku, ke které se přiklání i Česká pojišťovna, Česká podnikatelská pojišťovna nebo ČSOB. Pojišťovny Axa a Direct připouštějí, že za rok by zvýhodnění mohlo přijít. Kooperativa to už vyzkoušela, i když zatím jen u havarijního pojištění, kde nabízí pětiprocentní slevu. „Pojišťovny doposud nezkoumaly, jestli byly použity zimní, nebo letní pneumatiky, pokud to nebylo potřeba. V loňském roce jsme zaznamenali dva případy, kdy naši klienti nepoužili zimní pneumatiky, přestože se k tomu zavázali, a proto jsme krátili pojistné plnění,“ potvrzuje Milan Káňa.

Zatím jediná pojišťovna, Slavia, nabízí slevu za používání zimních pneumatik po celou zimu i na povinném ručení, přičemž toto pětiprocentní zvýhodnění má většina jejích klientů. Zatím neřešili, že by někdo jel na letních. „Na výplatě škody by se to určitě neprojevilo, spíš by se to promítlo na tom, jakým způsobem by klientům bylo následně vyměřeno pojistné po způsobené nehodě. Sleva by jim potom byla zpětně odebrána,“ říká Aleš Povra.

Pojišťovny tedy spíš slovně nabádají k používání zimních pneumatik po celou zimu. „V zimním období může dojít k dramatické změně počasí během několika minut, a proto by řidiči měli mít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 30. března automaticky. Obecně také platí, že zimní pneumatiky je nutné přezouvat nejen kvůli sněhu, ledu a námraze, ale také kvůli venkovní teplotě – při nižší teplotě než 7 °C ztrácejí letní pneumatiky vlastnosti pro bezpečnou jízdu,“ radí motoristům Kateřina Krásová z pojišťovny Direct.

Jak řešit nehody bez účasti policie?

Oslovili jsme všech 13 pojišťovacích ústavů, které u nás nabízejí povinné ručení a havarijní pojistky, jak budou v zimním období postupovat v případě nehody auta na letních pneumatikách. Z jejich odpovědí bylo zřejmé, že některé jsme otázkami ohledně povinného používání zimních pneumatik poněkud zaskočili. Hasičská vzájemná pojišťovna jako jediná vůbec neodpověděla a pojišťovna Triglav poslala jen stručné vyjádření, které její zástupce ani nechtěl natočit. Důvod je nasnadě. „Pojišťovna Triglav nikterak nezohledňuje používání zimních pneumatik a ani v případě nehody nezkoumáme, na jakých pneumatikách motoristé v době nehody jeli,“ napsal Pavel Zavadil.

Dopravní nehoda (ilustrační foto)

Většina ústavů však vnímá, že nastává nová situace. „Pokud máte letní pneumatiky a někdo do vás nabourá, z pohledu povinného ručení není co řešit. V případě, že je to viník nehody, kdo má na svém voze letní pneumatiky, je nutné říct, že poškozený získá výplatu skutečné částky v plné výši. My potom můžeme zpětně regresovat nějakou poměrnou část pojistného plnění na viníkovi nehody,“ přibližuje například Jan Marek z České pojišťovny.

Podobně jako lídr motoristického pojištění budou postupovat i ostatní pojišťovací ústavy: Česká podnikatelská pojišťovna, Kooperativa, Allianz, Slavia, Axa, Generali, ČSOB, Wüstenrot nebo Direct. Ovšem pouze za splnění následující podmínky. „Musíme prokázat příčinnou souvislost mezi vznikem škody, její výší a faktem, jaké pneumatiky mělo vozidlo v době nehody,“ zdůrazňuje Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa.

Právě v tom vidí pojišťovny kámen úrazu – jak zjistit, nakolik letní obutí ovlivnilo vznik a následky nehody. Samozřejmě problém to nebude v případě, že nehodu řeší policie, protože v protokolu by to mělo být uvedeno. Jenže víc než polovina nehod se k policistům vůbec nedostane, protože díky zákonné možnosti se řidiči sami domluví na místě a sepíšou záznam o dopravní nehodě. V tom však chybí kolonka ohledně druhu pneumatik. „U menších škod pojišťovna nemá způsob a nástroj, jak zjistit, jestli tam sehrály nějakou roli zimní nebo letní pneumatiky, takže se domnívám, že se to v těchto případech ani neprojeví,“ je přesvědčen Petr Milata z ČSOB pojišťovny.

Ovšem v dalších pojišťovnách se tak bezmocně necítí a doporučují informaci o pneumatikách v době nehody zaznamenat do poznámek. To je i názor ministerstva dopravy. „Ministerstvo dopravy zatím neuvažuje, že by se měnil formulář. Pokud někdo bude chtít výslovně uvést, že účastník nehody jel na letních pneumatikách, je pro tyto účely ve formuláři kolonka ‚Poznámka‘, kam se může napsat cokoliv dalšího, co není ve formuláři uvedeno. Z našeho pohledu toto sdělení má stejnou relevantní hodnotu, jako kdyby tam kolonka byla,“ potvrzuje Martin Novák.

Miloš Velíšek z České podnikatelské pojišťovny jde ještě dál a v případě nejasností doporučuje volat policisty, přestože škoda nepřesahuje sto tisíc korun. „Když by mně způsobil škodu řidič, na jehož voze jsou letní pneumatiky, trval bych na tom, aby to ve formuláři bylo napsáno. Pokud by ohledně toho byly nějaké spory, doporučuji zavolat policii,“ uzavírá Velíšek.

autor: evk
Spustit audio