Poznáte čínský autobus?

17. únor 2011

Velmi zajímavě dopadla anketa z minulého týdne. Na lince z Harrachova do Prahy začal jezdit autobus čínské výroby a nás zajímalo, jakou k němu máte důvěru. Zřejmě pod dojmem kvality čínského oblečení by se víc než 80 procent hlasujících s ním bálo jet, 62 procent respondentů by dokonce raději do takového autobusu ani nesedlo. Jenže, poznali byste vůbec, že jde o čínský autobus?

„Kdybyste se cestujících zeptali, jestli sedí v autobuse z Vysokého Mýta nebo z Libchav, asi se budou divit otázce. Pokud bude autobus pohodlný, příjemný, bude v něm teplo a lidé z něj nebudou mít špatný pocit, pak je nebude zajímat, kdo autobus vyrobil,“ je přesvědčena Dagmar Braunová z internetového magazínu Busportal.

Její názor dokládá i fakt, že autobusy z Číny po našich silnicích jezdily už dávno předtím, než firma BusLine Semily minulý týden nasadila na linku Harrachov–Praha čínský autobus značky Yutong Vision. Stejný typ už několik roků používá slovenský dopravce pro cestující z Prievidze do Prahy, Ostravy i Mladé Boleslavi. A nejen to – čínský autobus už před pár lety vozil děti na Plzeňsku, protože tamní ČSAD získalo vůz s názvem Pudong v rámci bártru.

„Byl to první čínský autobus, který se u nás vyskytl. Cestující zaujímal hlavně svoji vizáží, dětem se to moc líbilo a nikomu nevadilo, že jezdí čínským autobusem.“ Možná proto, že až nápadně připomínal tradiční americké autobusy.

Jak je to však s kvalitou těch čínských? Vždyť každý z nás má asi zkušenost s čínským oblečením, které se po pár týdnech nošení vytahá nebo rozpadne. Podle Braunové to u autobusu není možné – musí totiž splňovat nejpřísnější předpisy a homologace, a to i ten čínský. „Žádnou výjimku podle mě nemá a musí projít zkouškami jako jiné autobusy.“

Autobus tovární značky Yutong - BusLine

Semilská společnost však přesto určité prvenství má – je to první český dopravce, který čínský autobus regulérně koupil. Podle majitele Tomáše Roubička má větší zavazadlový prostor a hlavně byl o 20 procent levnější než srovnatelné typy, a to zřejmě nejen proto, že nebyl nový. „Čtyřicet tisíc kilometrů není u autobusu mnoho, ale není to prostě autobus nový. To je jednak důvodem poklesu ceny, ale hlavně to byl autobus strategický, takže tato cena se naprosto nedá srovnávat s cenou, za kterou se čínské autobusy budou u nás prodávat,“ vysvětluje Dagmar Braunová.

Navíc dopravce se zavázal, že bude poskytovat servisní zázemí, jak potvrzuje ředitel českého zastoupení Yutong Kamil Tabačík: „Áčkový servis bude zaštitovat společnost BusLine s konsignačním skladem, který bude pravděpodobně v Hradci Králové.“

Čínská společnost Yutong denně vyrobí sto autobusů a je pro ni věcí prestiže dostat se na evropský trh, kde musí splňovat mnohem přísnější normy. Navíc prorazit v zemi, kde je domovem Iveco (dříve Karosa Vysoké Mýto) co má největší podíl v Irisbusu, je docela oříšek. Na druhou stranu, vyrábět autobusy není těžké, protože prakticky veškeré know-how (od komponentů přes technologie) se dá koupit, jen na to nalepit svou značku, a tak renomovaní výrobci raději navazují spolupráci s tamními firmami, aby takzvaně byli u toho. Karosérii pro autobus Scania Touring vyrábí čínská společnost Higer. Značka Sunwin je spojena s Volvem, Yutong zase s Manem.

autor: evk
Spustit audio