Pražský okruh je pro kamióny problém

11. únor 2011

Doslova noční můrou je pro řidiče kamiónů nová část Pražského okruhu, která spojuje brněnskou a plzeňskou dálnici. Nejen že se jim cesta prodraží, ale po dosavadních zkušenostech je jasné, že úlevu ze zrušení několikahodinových front na Jižní spojce vystřídala obava, jestli projedou Pražským okruhem bez problémů. Pokud sněží a mrzne, pak je pravděpodobnost klidné jízdy nulová. Ovšem ani za krásného počasí nemají vyhráno. Krátkodobé uzavírání tunelů je prakticky na denním pořádku.

Maximální výška v Cholupickém i v Lahovickém tunelu je 4,5 metru, tedy o 30 centimetrů více, než je maximální povolená výška kamiónu. Bohužel někdy stačí málo – lehčí náklad, více nafouknutá kola nebo nedotažená plachta – a automatizovaný systém liniového řízení vyhodnotí takové auto jako nadměrný náklad a tunel zavře.

„Před každým vjezdem do tunelu jsou dvě měření výšku vozidla. Pokud jsou při prvním měření zjištěny problémy, tak je řidič nápisem na světelné tabuli upozorněn, aby odstavil vozidlo a přivolal policii. V případě, že řidič neuposlechne výzvy a projede i druhým měřením – to už může uslyšet na vlastní uši, protože jeho vůz narazí do měřící tyče – dochází k pozastavení provozu ve všech jízdních pruzích v konkrétním směru,“ přibližuje postup major Petr Říha z pražské dopravní policie. Dispečeři řeší denně dva až tři takové případy.

Častokrát se však nelze řidičům kamiónů ani divit, že výzvu k zastavení neuposlechnou – právě totiž projeli jedním z tunelů, tak si logicky říkají, proč bych se nevešel i do druhého? Bohužel systém automaticky zastaví provoz a čeká se příjezd policejní hlídky. „Ta se dostaví na místo, přeměří vozidlo a teprve potom pustí provoz. Může to trvat od deseti minut do půl hodiny.“

Jenže proč k tomu vůbec dochází, když většina nákladních aut není vyšší než 4,3 metru a tunel má oficiální výšku 4,5 metru? „To bohužel nevíme,“ krčil rameny ještě před Vánoci Jan Rafaj z firmy Eltodo, která systém liniového řízení na Pražském okruhu spravuje. Teď už jsou prý odborníci o krok dál, mají nasbírána data, která analyzují, a příští týden by snad měli říct, v čem je problém a jak ho odstranit. Možná se o tom bude mluvit příští čtvrtek i na pražském magistrátu. Právě tam totiž míří zástupci Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia.

„Přestože byl Pražský okruh pomalu nejdražší stavba v České republice, má much mnohem víc, toto je pouze jedna z nich. Jednoznačně je to problém instalovaných čidel. Další věc, kterou jsme zjistili, je, že u mostních konstrukcí chybějí automatické rozprašovače nemrznoucích směsí, což byl důvod častých nehod vozidel, a to nejen nákladních, v zimním období. Skutečně mi nejde do hlavy, že u stavby takové velikosti a důležitosti tato zařízení chybějí a okruh je kvůli tomu nezpůsobilý pro nákladní silniční dopravu už při teplotách kolem nuly,“ konstatuje Martin Špryňar z ČESMAD Bohemia.

Věřme, že dopravci budou při čtvrteční schůzce s náměstkem Březinou úspěšní, protože když oni projedou Pražským okruhem plynule, pak osobní auta také.

autor: evk
Spustit audio