Řidiči, pozor, zima je tu

28. listopad 2012

Skoro to vypadá jako nové pravidlo – zima se sice sněhem vždy ohlásí koncem října, ale v listopadu je zase docela hezky a když znovu udeří v prosinci, pak kraluje až do jara. Podle meteorologů ten druhý úder přijde už zítra. Nejprve má sněžit ve vyšších polohách, pak to přejde i do nížin a teploty už zůstanou v okolí bodu mrazu. Pro motoristy nejvyšší čas zkontrovat, jestli mají auto na zimu opravdu dobře připravené.

Základem jsou zimní pneumatiky, které teď budou skutečné povinné, neboť naše legislativa říká, že od listopadu do března musí být na autě, pokud je na vozovce sníh, led, námraza anebo se takové počasí dá očekávat. A to by mělo o víkendu přijít.

Stačí se však podívat na parkoviště a většina motoristů, kteří pravidelně jezdí, má zimní kola už dávno přezuta. Plní tak přání ředitele našich dopravních policistů Leoše Tržila, který je pro povinné používání bez ohledu na počasí.

„Je zcela zřejmá jedna věc. Většina majitelů aut nakoupila zimní pneumatiky, takže je zbytečně nebudou nechávat ležet v garáži. Ukazuje se, že problematika zimních pneumatik je ze strany veřejnosti vnímána pozitivně a většina přezouvá. U řady z nich je to jistě i vlastní zkušenost s odlišnou jízdou na letních a zimních pneumatikách,“ komentuje.

Díky měkčí směsi má zimní pneumatika lepší přilnavost na vozovce, a tím i kratší brzdnou dráhu už při teplotách pod 7 °C. Hlubší vzorek, ze zákona minimálně čtyřmilimetrový, zase pomáhá při jízdě na sněhu.

Zkontrolujte ostřikovače

Důležitou součástí zimní výbavy je nemrznoucí směs do ostřikovačů. Pokud tam ještě stále máte tu letní a chcete k ní přilít zimní v domnění, že se to zředí, pak to nedělejte. Obě směsi se kupodivu nespojí.

„Bohužel moderní vozy mají konstrukci vyrovnávací nádržky ukrytou uvnitř motorového prostoru a běžně se k ní nelze dostat. Ačkoliv se to může zdát nepravděpodobné, k promíchání obou přípravků nedojde. V úzké trubici se totiž smísí jen určitá část, tam kde se obě hladiny setkávají. Nejlepší cesta je vypotřebovat letní směs do ostřikovačů až do sucha a potom dolít zimní nemrznoucí směs. Je to jistější,“ doporučuje Jan Skolil ze společnosti Classik oil.

Nezapoměňte ani na ostatní náplně

Důležité je zkontrolovat i ostatní kapaliny. Kdo jezdí na pravidelné servisní prohlídky, neměl by s tím mít problém, ale přesto je dobré podívat se na hladinu motorového oleje a chladicí kapaliny. Pokud máte pocit, že auto nebrzdí tak, jak by mělo, raději zajeďte do servisu. V zimě je potřeba mít brzdy ve stoprocentním stavu.

Zkuste také auto rozsvítit a obejít, abyste zjistili, jestli svítí všechno a hlavně dostatečně. „Používejte kvalitní žárovky, ne levné náhražky například z východní Asie, protože žárovky do předních světlometů se mohou v parametrech lišit až o několik desítek procent. To skutečně může rozhodnout o bytí a nebytí posádky,“ zdůrazňuje vedoucí nadace BESIP Roman Budský.

Je baterie dostatečně nabitá?

Problematická může být v zimě také baterie, takže bychom měli zkontrolovat její stav a pro jistotu přibalit do kurfu startovací kabely. Pozor, pro naftové a benzínové motory nelze použít stejné kabely!

Škrabku asi vozí v autě všichni celý rok, ideální jsou rozmrazovací přípravky včetně těch na zamrzlé zámky a výbavu bychom měli doplnit smetáčkem, případně lopatou. Hodit se v zimě může i teplá deka.

autor: evk
Spustit audio