S benzínovým autem na E85 nejezděte!

24. únor 2012

Když v tyto dny přijedeme k pumpě a na stojanu svítí cena benzínu atakující nové rekordní hodnoty a blížící se pomalu 37 korunám za litr, není nám zrovna do smíchu. Při pohledu o kousek vedle je však u zkratky E85 cena o víc než deset korun za litr nižší. Jen blázna pak nenapadne, co by se stalo, kdyby natankoval levněji. Vždyť to je vlastně taky benzín, ne?

Pro laika to může vypadat tak, že současný benzín s příměsí bioethanolu a palivo E85 jsou jedno a to samé. Ovšem není tomu tak.

„Je to směs ethanolu s benzínem, která obsahuje 70 až 80 procent ethanolu v závislosti na zimním období. V zimě je právě vyšší podíl kolem 80 procent,“ vysvětluje Vladimír Třebízský z SGS Ústavu paliv a maziv.

Dobře, poměr je sice jiný, ale vždyť je tam stejně benzín, tak to přece pojede. „Tento typ paliva je určen pro vozidla, která jsou pro to uzpůsobená, to znamená vozidla typu FlexiFuel. Do normálních aut by se používat neměl,“ říká Třebízský.

„Koho zajímá, že by se něco nemělo. Když to není zakázané a ušetří se, tak proč ne,“ řekne si nejeden motorista zdrcený současnými vysokými cenami. Ovšem odborník bude oponovat: „Není to pouze uhlovodíková směs, ale obsahuje také ethanol, takže i hodně kyslíku. Je to vlastně chudá směs, a pokud na to vůz není přizpůsoben, neumí ji spalovat.“

Moderní motory přece umí rozeznat, zda jim dáme například Natural 95, 98, nebo 100oktanové palivo. Prostě si to umí přebrat a přizpůsobí se. Tak snad zvládnou i tohle, ne? „Řídící jednotka se sice umí přizpůsobit, ale ne tak velkému množství ethanolu. 70 procent je přece jen hodně a toto palivo není určeno pro standardní vozy,“ pokračuje odborník.

Benzínové auto s E85 nenastartuje

Problém poznáme často už při snaze o nastartování. „Směs má nízkou těkavost, z toho důvodu bude auto špatně startovat – v zimě, ale i v létě nemá totiž směs dostatečný tlak par na to, aby se směs vznítila,“ vysvětluje Třebízský.

Na internetu však dnes běžně seženeme součástky, které umí řídící jednotce pomoct vyrovnat se s rozdílnými vlastnostmi paliva E85. „V tomto případě může nastat materiálová nekompatibilita, protože palivová směs bohatá na ethanol je velmi agresivní k umělým materiálům, tedy k všelijakým hadičkám, a také by mohla reagovat s barevnými kovy. Riziko tu v tomto směru určitě je,“ varuje odborník. Dodávané kity tedy oklamou řídící jednotku, ale neochrání ostatní části palivové soustavy a motoru.

Další problém je, že především jejich levnější provedení nám sice umožní natankovat levnější palivo, ale nastává riziko zvýšené spotřeby. „Směs má totiž daleko menší výhřevnost. Úspora tedy na první pohled nebude taková, jako na první pohled vypadala. Navíc může dojít k poklesu výkonu vlivem chudé směsi,“ uzavírá Vladimír Třebízský.

Nárůst spotřeby je podle odborníků zhruba 20procentní. V ethanolu je běžně povoleno 0,4 procenta vody, což hrozí rizikem, že voda zanese palivový systém, zvlášť při změně tankovaného paliva zpátky na benzín.

autor: pgj
Spustit audio