Ve Francii musí být v každém voze alkotester

23. květen 2012

Na francouzské silnice od července pouze s alkotesterem. To platí pro všechny řidiče včetně zahraničních. Důvod tohoto rozhodnutí je jednoduchý – 30 procent tragických nehod se ve Francii odehrává za přítomnosti alkoholu. Možná i proto, že je tady povolená tolerance půl promile alkoholu v krvi.

Povinný alkotester má několik úskalí. Už samotný fakt, že nejde o povinnou výbavu vozidla, ale o povinnost řidiče, je podle dopravního právníka Jana Kněžínka z celoevropského hlediska poněkud nestandardní.

„Francie tímto způsobem obchází pravidlo, že povinná výbava rovná se povinná výbava státu, a v zásadě tuto povinnost rozšiřuje na zahraniční řidiče. Domnívám se, že to není správně, protože je to obcházení smyslu úmluv o silničním provozu, které regulují mezinárodní dopravu. Nicméně je lepší tuto úpravu respektovat a alkotester u sebe mít,“ říká právník.

Jenže není alkotester jako alkotester. Francouzská vyhláška totiž přesně specifikuje, jak má vypadat. „Každý řidič s výjimkou řidiče mopedu by měl mít u sebe nepoužitý a originálně zabalený alkotester. Ten však ještě musí splňovat podmínku, že je certifikovaný a není propadlá doba jeho použitelnosti.

Tu povinnost je možné nahradit elektronickým zařízením, které však funguje jako imobilizér – pokud toto zařízení po vdechnutí zjistí přítomnost alkoholu v krvi řidiče, neumožní mu auto nastartovat. Z tohoto pohledu je značně sporné, jestli je možné použít elektronické detektory alkoholu, protože u nich nelze hovořit o tom, že by byly nepoužité a originálně zabalené,“ vysvětluje Kněžínek.

Nejlepší řešení jsou zabalené trubičky

Zeptali jsme se proto odbornice přes alkotestery Lucie Kotschové z Kalibrační laboratoře Elmes Praha. Jaký alkoholtester vyhovuje francouzské vyhlášce?

„Podle překladu, který mám k dispozici, vyplývá, že se smí používat pouze trubičky. To odvozuji z části ‚nepoužitý a originálně zabalený přístroj‘. Všechno ostatní lze nahradit tím, že budete mít s sebou kalibrační protokol, kde bude vyznačeno datum platnosti kalibrace,“ říká Kotschová.

Jenže u elektronických alkotesterů může být originálně zabalený pouze nový, tedy nepoužitý přístroj a to je hlavní sporný moment celé vyhlášky, která ve Francii začne platit v červenci. K čemu vlastně řidiči alkotester je? Kdyby ho chtěl řidič použít, už by pak při případné kontrole nemohl prokázat, že je originálně zabalený.

Jedině, že by měl dvě sady – jednu pro použití a druhou pro policisty. Ti tvrdí, že pokuty ve výši 11 eur za jízdu bez alkotesteru budou dávat až od listopadu. Třeba se během těch čtyř měsíců praxe vyjasní, k čemu toto nařízení vlastně slouží.

autor: evk
Spustit audio