Zaplavená vozidla v autobazarech - jejich koupí riskujete!

12. červen 2013

Na trhu s ojetinami by se po povodních v Evropě mohlo objevit až deset tisíc zaplavených aut. Koupit takové auto ovšem znamená velké riziko, že dojde k závadě na bezpečnostních systémech jako je například ABS nebo airbagy.

Největší riziko koupě zaplaveného auta nám hrozí při koupi na inzerát. „Největší nabídka je u individuálů, protože je nejjednodušší vyhlédnout si velice zajímavé auto, dobrý ročník, kvalitní značku a v Německu ho koupit velice levně – téměř jako šrot – a potom ho individuálně prodat tady. Malé bazary se k tomu bohužel někdy taky uchylují, ale co se týče velkých bazarů – samozřejmě si dávají pozor, protože vědí, že je to více starostí než radostí a zisk není dlouhodobý, je pouze krátkodobý a není to dobrá obchodní politika,“ varuje Zbyněk Veselý ze Sdružení na ochranu vlastníků automobilů.

Čtěte také

Velké autobazary jako AAA Auto nebo Auto Esa už vyhlásily přísnější kontroly, aby se problémům s vodou zasaženými auty vyhnuly. Při koupi auta na inzerát nás pak může varovat už pouhý tlak, který na nás prodávající vyvíjí.

„Často se setkáváme s tím, že je obrovský tlak na rychlost a ,vycashování‘ auta. To znamená inzeráty, které říkají, že máme přijet rychle, telefonát na pumpu, pokud nepřijedete, mám další dva zájemce,“ popisuje Zbyněk Veselý.

Takovou na první pohled výhodnou koupi bychom si měli dobře rozmyslet. Solidní prodávající nám umožní prohlídku auta. K té je dobré si vzít někoho, kdo se v autech vyzná. Vždy bychom také měli sepsat řádnou kupní smlouvu, ale nejen to.

„První věc je smlouva a druhá věc je ošetření toho, od koho auto kupujeme – alespoň částečná znalost člověka, respektive jeho prověření. Často se auta prodávají přes bílé koně, kdy se k člověku vůbec nedostaneme a žádného práva se nedovoláme, i když máme vše velice dobře ošetřené v kupní smlouvě,“ vysvětluje Zbyněk Veselý.

Čtěte také

V této době a následujících měsících bychom také měli trvat na tom, že ve smlouvě bude výslovně uvedeno, že auto nebylo zaplaveno nebo zatopeno. To nám usnadní případnou reklamaci.

„Je potřeba to reklamovat a reklamovat na základě odborné prohlídky – musíte mít i něco v ruce, že skutečně stav a kvalita neodpovídali tomu, co bylo ve smlouvě,“ dodává Zbyněk Veselý.

V žádném případě bychom se neměli spokojit s oblíbenou větou, že stav vozidla odpovídá míře opotřebení a jeho stáří. Naopak by smlouva měla obsahovat co nejpodrobnější popis technického stavu jednotlivých částí auta.

autor: pgj
Spustit audio