Rezavé auto opraví výrobce. Záruka bývá dlouhá

10. únor 2012

Jen málokterý z majitelů ojetého auta jezdí do značkového servisu. Na něj si vzpomenou až ve chvíli, kdy se jim na karosérii objeví rez. Záruka karosérie je dnes totiž zcela běžně přes deset let, takže řidiči okamžitě požadují opravy na náklady výrobce vozu. Ten je pochopitelně provede jen v případě, pokud jste dodrželi jím stanovené podmínky. Ty však dodržuje jen málokdo.

Hned v úvodu zdůrazněme, že podmínky se neliší jen mezi jednotlivými značkami, ale také mezi jednotlivými modely jedné značky. Problematika je to pro výrobce aut citlivá a pro zákazníka není jednoduchá, přesto se o zjednodušení pokusíme.

„Ochrana koroze padá na záda výrobce deset až dvanáct let od nákupu nového vozu,“ říká Jan Karnolt, šéfškolitel automobilky Ford. Proto si výrobce chce na svou práci sám dohlížet.

Jak víte, zatímco na běžné servisní prohlídky už dávno nemusíte jezdit jen do značkového servisu, v případě karosérie a záruk to u většiny značek nutné je. Co si budeme povídat, prodloužené záruky jsou vlastně metodou, jak udržet zákazníky ve své servisní síti. Například Mercedes-Benz u modelů vyrobených v novém tisíciletí láká až na 30letou záruku proti prorezavění. Lidé mají dokonce možnost se do programu zapojit, i když už síť značky opustili.

„Přestože údržba není prováděna pravidelně v autorizovaném servisu, zákazník má možnost si tuto garanci výrobce nechat obnovit. Postup je jednoduchý, údržbu nechá provést v autorizovaném servisu včetně odstranění všech shledaných nedostatků na daném vozidle,“ říká Libor Vítkovský, specialista značky Mercedes-Benz.

Servisní zákroky pro navrácení záruky si platíte sami

Abyste totiž mohli uplatit záruku na karosérii, musíte se u všech automobilek preventivně věnovat všem škrábancům a oděrkám, což tedy rozhodně nebývají levné opravy. Hlavně si je až na výjimky platíte ze svého, protože vznikly provozem vozu a žádné výrobcem dané záruky se na ně nevztahují.

„Stav antikorozních vrstev podléhá opotřebení stejně jako ostatní komponenty na vozidle. Záleží na tom, jak se s vozidlem jezdí, jestli se používá v zimě, kde se parkuje a na dalších faktorech. Pokud dojde k poškození originální antikorozní ochrany, originální servis je povinen provést její opravu u vozidla s jasnou servisní historií, aby mohla proběhnout záruka v celém rozsahu,“ vysvětluje Jan Karnolt.

Je na zvážení každého, jakou cenu má deset a více let staré auto a jestli je ekonomické investovat v průběhu let za opravy všech oděrek na karosérii. Každopádně platí, že pokud to budete dělat – a pokud to dělali předchozí majitelé u značkových servisů a je o tom řádně vedená servisní knížka, bude vám výrobce muset případně na své náklady opravit díly, kde se rez objevila kvůli výrobním nedostatkům.

Typicky jde o páté dveře nebo prahy karosérie. Z praxe jsou známé i případy záručních oprav, kdy majitelé aut některé ze zmíněných podmínek nedodrželi, a přesto záruku dostali, ovšem obvykle jde o individuální velkorysost některého z konkrétních servisů.

autor: pek
Spustit audio