Málokdo ví, že se brzdy musejí čistit

28. únor 2012

Přestože mezi posluchači Motožurnálu a čtenáři našeho webu jsou většinou tací, kteří se v autech vyznají, dnes i tyto překvapíme. Specialisté na brzdy nám totiž řekli, že právě brzdy se mají pravidelně čistit. To je informace, o které údajně neslyšeli ani zasloužilí pracovníci autoservisů. A pokud o tom náhodou slyšeli, nedělají to, na rozdíl od svých kolegů v Německu.

Informace o čistění brzd jsme se dozvěděli od specialisty Lubomíra Nešpora, který pracuje v brzdovém centru ATE. „Není to známá věc, většina lidí to vůbec netuší a v českých servisech se to obecně moc nedělá. V Německu se to dělá pravidelně a lidé sami jezdí do servisu kvůli čištění brzd, aby jim správně fungovaly,“ říká.

Brzdy se podle informací, které získává mechanik Nešpor přímo u výrobce, znečišťují a zanášejí jak běžnou špínou, která je na silnicích, tak samotným prachem z brzdového obložení. Pak nemohou fungovat na sto procent. „Může se zhoršit funkce brzd a mohou se také špatně sjíždět brzdové destičky,“ popisuje Nešpor.

Prozíravý řidič by si tedy měl jednou do roka zajet do servisu a nechat si brzdy vyčistit. „Mechanik brzdy kompletně rozebere, jako by je chtěl vyměnit, ale části jen důkladně vyčistí a opět je vrátí zpět,“ vysvětluje mechanik. Za to si podle náročnosti úkonu, tedy podle konkrétního auta, naúčtuje 300 až 800 korun.

Brzdy nechte vyčistit alespoň jednou do roka

Možná namítnete, že by se tyto peníze daly ušetřit a nechat si čistění až na okamžik výměny destiček. To opravdu není špatná úvaha. „Výhodnější je brzdy vyčistit pokaždé, když se mění destičky, nicméně vhodnější je brzdy vyčistit alespoň jednou do roka. České servisy to však z velké části automaticky nedělají,“ dodává Nešpor.

Ona obyčejná špína je podle zkušeností lidí z brzdového centra příčinou značné části a servisních zásahů. Spolu se sjetými destičkami je to prý nejčastější porucha brzdového systému. Podle Františka Kepky, technického manažera ze společnosti Federal-Mogul, bychom proto měli při každé servisní prohlídce trvat na prohlídce brzd.

„Současné servisní prohlídky jsou po ujetí 15 nebo 30 tisíc kilometrů a servisní mechanik při nich zkontroluje stav brzdových destiček, kotoučů i kapaliny,“ uzavírá Kepka.

Stav brzd rozhodně nepodceňuje, a až pojedete na jarní prohlídku, zvažte, jestli si je nenechat i vyčistit.

autor: pek
Spustit audio