Vyvážit, očistit, nasadit, dohustit. Vyrazit!

8. duben 2008

Blíží se čas, kdy začneme masově přezouvat ze zimních na letní pneumatiky. Pravidelně tak činí zhruba dvě třetiny motoristů. Ti, co už přezuli, by si v těchto dnech, tedy spíše nocích a ránech, měli dát pozor, protože se ještě tu a tam může objevit námraza. Pro vás ostatní, kteří se do pneuservisu teprve chystáte máme pár užitečných rad.

Jednou z otázek, které si klademe, je, zda při dvojím přezouvání, tedy sundavání a nandavání pneumatik na ráfek, neriskujeme jejich poškození. Za celý cyklus jejich životnosti by k tomu totiž mělo dojít nejméně 8x. Záleží logicky na kvalitě pneumatik.

"V současné době jsou všechny pneumatiky na osobní auta bezdušové. Pneumatika těsní vlastní patkou o disk, proto může dojít právě k poškození patky a následně k úniku vzduchu," upozorňuje šéf pneuservisu Robert Červený.

I přes kvalitu současných pneumatik, je tedy lepší mít zimní i letní sadu na samostatných ráfcích. Než kola na auto nasadíme, je nutné je vždy bezpodmínečně vyvážit. Zvlášť při kvalitě našich silnic.

"Pokud to bude větší nevyváženost, promítne se vám to do volantu a budete cítit klasické chvění v určité rychlosti, které potom zase ustane. Jestliže by to bylo drobnějšího rázu, do volantu se to sice nepromítne, ale bude to procházet přes všechny podvozkové díly, takže můžete poškodit, tlumiče, ložiska, čepy a celé řízení."

Neznamená to ovšem, že kolo bude poseto vyvažovacími tělísky jako královská koruna diamanty.

"Vyvažovací tělíska by ve správné chvíli měla být jedno na vnější a jedno na vnitřní straně. Může se stát, že tam mohou být dvě, ale to je maximum. Potom už by to nebylo správně provedené. Správný postup vyvažování je takový, že se nejprve odstraní všechna stará vyvažovací tělíska a vyvažuje se čisté kolo."

Pak přijde na řadu samotná montáž na vozidlo.

"U vozidla většinou není potřeba měnit staré šrouby za nové. Ale je potřeba, aby celý komplet, tedy pneumatika s ráfkem, byly namontovány na očištěný náboj kola, aby ráfek správně dosedl," radí expert Pavel Procházka.

Může to znít paradoxně, ale pozor na lajdáky, kteří kolo jen tak přišroubují. To by na nás také mohlo po několika kilometrech, až by se s námi loučilo, jen zdáli mávat.

"Je potřeba, aby kolo bylo namontováno a dotaženo momentovým klíčem na výrobcem udávaný moment."

A nezapomeňte si na závěr nechat ocejchovaným měřákem zkontrolovat předepsaný tlak. Nejen kvůli jízdním vlastnostem, ale také spotřebě a životnosti pneumatik.

"Vozidlo má předepsaný tlak na přední i zadní nápravu, rozdíl je také v situaci, kdy jezdí jen ve dvou lidech nebo plně naložen. Je důležité tyto údaje dodržovat a každý výrobce je má přesně stanovené. Na vozidle je najdete buď na víčku nádrže nebo na rámu dveří."

Mimochodem, při každém přezouvání by vám solidní pneuservis měl vyměnit také všechny ventilky. A nezapomeňte se předem zeptat na to, co je v ceně, abyste se pak nedivili nejrůznějším doplatkům za materiál a podobně.

autor: pgj
Spustit audio